En månad avklarad

I en månads tid har det varit lite hemlighetsmakeri från min sida vilket har uppmärksammats på facebook. Tyvärr glömde jag alltid bort att skriva upp dag efter dag hur mycket jag avklarat men jag har väckt folks intressen ändå. Min familj och några vänner har redan från början vetat om vad det handlar om eftersom man är ju upp i folk varje dag. Efter att en bekant på MSN berättade om sin viktnedgång med LCHF så blev jag själv väldigt intresserad av att testa. Så det är min hemlighet, jag har börjat kämpa med min vikt med hjälp av LCHF dieten. Varför jag väntade en månad med att skriva ut det är för att jag ville inte berätta om något som jag kanske bara orkade med i en vecka. En månad har gått och jag glöder än.

Jag har valt att kämpa med vikten just för att jag vill ha en längre framtid. Jag vill kunna bilda familj och finnas där för den och även för min familj som jag redan har. Att behöva lämna livet tidigare på grund av övervikt är ingenting jag vill göra så därför har jag tänkt kämpa nu. Nu är jag tillräckligt stark för det. Att ha ett bra stöd från sin familj och sina vänner är något man verkligen behöver. Att få höra hur duktig man är och även få höra att folk vill vara lika duktig som mig. Det gör att man inte tappar glöden även om vissa dagar är lite svårare.

Vad är då LCHF? Det är en förkortning för low carb high fat och den står just för vad den heter. Man äter mindre kolhydrater och mer fett. Dieten har fått både ris och ros men jag känner då att den funkar. Då jag haft problem att komma på maträtter tidigare så har jag ännu mer problem nu då jag inte får äta ris och dylikt vilket jag alltid åt förut. Till det mesta finns det något liknande man kan göra och man måste även ha sina fuskdagar för att orka med. En dag i veckan har jag fått som tips att ha fuskdag, men då brukar jag oftast bara ha middagen som fuskmål och resten kör jag på som vanligt med LCHF. För även om minskningen av kolhydrater är nödvändigt för viktnedgången så är även lite kolhydrater nödvändigt för att kroppen ska orka.

Jag började med LCHF 28/3 och sist då jag vägde mig den 20/4 har jag minskat 5,2 kilo. Hipp hurra för mig! Mitt första delmål är att minska 10 kilo vilket jag säkert kommer att fixa om fortsätter i den är farten. Infogar två länkar ifall någon är intresserad av att veta mer eller hitta recept. Kommer även att lägga in mina maträtter och recept jag testat på. För mig har grönsallad till maten varit en klassiker så nu är ni förvarnade.

LCHF för nybörjare

LCHF recept


Kommentarer
Postat av: Sara

Hej, så är det ju med alla dieter att de får både ris och ros. Vad kul att du hitta en som funka för dig. All lycka till dig med dina mål i framtiden. En stor kram från mig

2011-04-25 @ 15:26:09
URL: http://onesara.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0