Access

Access, vad kan det nu vara? Det är precis vad jag ska sysselsätta mig med i ungefär en månads tid med start den 7e februari.

"Access riktar sig till dig som behöver stöd i att formulera mål och planera sitt framtida yrkesliv, sin egen försörjning och livssituation i övrigt.

Access utgår ifrån dina behov och syftar  till att stärka dina möjligheter till att komma in på arbetsmarknaden. upptäcka och/eller synliggöra hinder och möjligheter, samt att motivera till förändring.

I Access ingår olika moment nära kopplat till jobbsökande och livsplanering/personlig utveckling.

- Målsformulering, framtidsvision och aktivitetsplanering.

- Medvetandegöra individens eget ansvar för och möjlighet att påverka sin framtid.

- Reflektion kring det egna jobbsökandet; Hur söker jag jobb? Vilka prioriteringar gör jag idag? Vilka förändrringar är jag beredd att genomföra? Osv.

- Reflektion kring den egna livssituationen och vem jag är - vem vill jag vara/hut uppfattas jag av andra - hur vill jag upfattas? Träning och stöttning i att besvika sig själv med sina styrkor och utvecklingsmöjligheter, personlig marknadsföring etc. Individuellt anpassat stöd i att formulera en ansökningshandling.

- Kunskap om arbetsmarknaden och yrkeslivet (bla i samarbete med arbetsförmedlingen, arbetsgivare, bemanningsföretag, facklig information)

- Hälsotema utifrån tanken om hållbart arbetsliv. Vad innebär hälsa? Vad behöver vi för att orka arbeta? I samarbete med Korpen."

Låter väl inte helt fel? Ska i alla fall bli intressant och lärorikt. Ska försöka orka med heldagar så länge det går beroende på hur mycket det tar på kroppen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0