Leverstuvning med vitkålsris och lingonsylt

Här bjuder jag på ännu en LCHF måltid som inte är strikt, men god är den. Idag gjorde jag leverstuvning för första gången. I grund och botten var det mamma som började med den här maträtten men senare tappade hon lusten och sen dess är det bara pappa som har gjort den. Ja, iallafall fram tills idag då jag nu också har gjort den. Det var första gången jag skar i lever och det var inte den trevligaste matupplevelsen jag har varit med om. Hade den luktat lite mer hade jag nog inte kunnat skära upp den, har ju så fint luktsinne som ni kanske minns. Sen så var det inte så roligt med allt blod som tillslut torkade på händerna, det tog en tillbaka till gamla minnen då man gjort illa sig någon gång. Så, till det som inte är strikt. Leverstuvningen är redd med mjöl och innehåller en köttbuljongstärningen och sen så hör ju lingonsylt inte till LCHF alls direkt men har man en burk hemmagjord lingonsylt hemma så måste den ätas upp. Till maten rev jag vitkål som jag därefter kokade i någon minut kanske, därefter las allt upp på tallriken och avnjöts i en salig röra. Uppläggningen var bara fin inför bilden sen så såg det inte lika fint ut längre. Vet att det är många som är lite rädd för lever men var inte det, lever är jättegott! Dock har jag bara ätit leverbiffar och så denna leverstuvning, det finns säkerligen 100 recept till men dessa två räcker gott och väl för mig. Man ska ju helst pröva allt en gång, jag provade till exempel en sillbit nu i påskas och nej det är fortfarande ingenting för mig. En bekant på facebook sa sig även ha testat grodlår, det ska visst smaka som en blandning mellan fisk och kyckling. Grodlår tror jag däremot att jag klarar mig utan, sill är okej att våga prova i min värld men inte grodlår. Ja, nu tänker jag på mig själv, ni andra får smaka vad ni vill.
 

Kommentarer
Postat av: Evelina

kom hit o bju en sjukling på litte go mat ;)

Svar: Den är ju snart slut, plus att jag inte vill bli sjuk ;P
Erica KP

2013-04-23 @ 18:10:42
URL: http://makethedayscount.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0