Åsele 2013

I fredags vid 14.30 tiden rullade bilen från Sävar med Åsele som mål, ja, i alla fall var det mitt mål. Pappa, Kajsa, Emil och Eve åkte vidare till Vilhelmina. Efter ett stopp vid Lögdeälven om jag nu inte är helt ute och cyklar så var vi framme i Åsele strax efter 17 tiden. Britt-Mari hade missat mitt sms att jag nästan var framme så vi fick stå ute och vänta ett tag men vad gjorde det när det var fint väder. Lite senare åkte min skjuts vidare och jag gick in i huset med Britt-Mari och Birgit. Blev bjuden på en slags lasagne med mackaroner istället för lasagneplattor och det satt riktigt fint i magen. Kvällens planer bestod av att sitta hemma, dricka cider och bara ha det skönt, kände att det räckte med öltältet en kväll istället för två. Jag och Britt-Mari satt i köket hela kvällen och lallade på med cider och mojito tills vi gick ut en sväng på byn för att kolla läget. Som vanligt gick vi en sväng mot ungdomscampingen och på vägen dit blev vi erbjudna sex av en liten pjuklarv, alltid lika roligt. Natten avslutades med varmkorv och tunnbröd för mig medan Britt-Mari nöjde sig med ramlösa.
 
Lördagen började vid halv tio snåret ungefär, till frunch blev vi bjudna på äggröra och prinskorv. Smakar mycket bättre hemma hos Birgit än på hotell bara så ni vet, tror det kallas kärlek va? Dagen till ära så regnade det, är det någon som är chockad? Självklart kan det inte vara fint väder då det är marknad. Tur nog var jag smart och packade med mig regnkappan, den kom till användning hela dagen. I år köpte jag tre par crocs, ja nu köper jag aldrig äkta men dom känns nästan som äkta. Har börjat köpa två par bara för att kunna variera i färg och nu köpte jag också ett par till Johan då han tappade sin ena toffel. Som planerat köpte jag även en handväska som vi hade tänkt köpa i fjol men längden till bankomaten gjorde att det sköts upp till i år. Nu kan man ju tycka att handväskor kan man köpa överallt och hela tiden men inte en sån här. Min handväska är samiskt hantverk, förutom den så köpte jag även ett halssmycke, en ren i silver. Som alla vet så har jag snöat in väldigt mycket på det samiska men det kan jag stå för. Jag har alltid tyckt att det har varit intressant och nu har jag ju också fått uppleva så mycket. Jag har ju för sjuttsingen till och med en egen livs levande ren. Av någon anledning så har jag velat ha det i flera år så nu kan jag ju bocka av det från min bucket list. Tyvärr har jag inte fått se min ren något då hon är ute i skogen och ränner men fick veta sist jag var uppe hos Johan att hans pappa hade sett min ren och hon hade vuxit fint. Nu blev det ett litet sidospår här men det gör väl inget? När vi hade gått ett tag på marknaden och kände oss nöjda så gick vi tillbaka till huset där det bjöds på fika. Efter fikat gick vi tillbaka till marknaden och kollade runt lite till. Jag var nöjd med mina inköp så min börs fick kallna medan fötterna fick fortsätta vara varma. När vi kom tillbaka var det nästan dags för att äta redan, jisses så bortskämd man har blivit. Vi hade planerat att grilla men i och med vädret så valde vi bort det. Vi var även osäkra på om vi skulle orka gå ut eller inte men vi bestämde oss för att göra oss festfina även om vi skulle bli hemma. Vädret skärpte sig så vi bestämde oss för att gå en sväng till ett av öltälten då vi ändå hade en gratis cider som väntade på oss. Innan det satt vi ju som sagt hemma och förfestade, den här kvällen med cider och groggar. Jistanes så onykter jag blev, höll knappt få på mig skorna då det inte fanns ett långt skohorn och tillslut höll jag på ramla i hallen. Birgit fick sig i alla fall ett riktigt gott skratt så det kan jag bjuda på. Väl på öltältet så dansade vi ett tag till Riff Raff Ruff som enligt mig bara är bra när dom är på större ställen för då bryr dom sig mer, lite senare tog vi oss vidare till baren för att ordna cider. När vi satt oss ner så kände vi hur kallt det verkligen var så därför bestämde vi oss för att börja dra oss tillbaka nästan på en gång. Förutom kylan så fick vi även nog av en kille som raggade på Britt-Mari, jisses vilken människa alltså. Nej, tack och hej, vi tog oss hem och avslutade ännu en natt med varmkorv och bröd men den här natten åt både Britt-Mari och Birgit också.
 
I söndags så blev det ännu lugnare puckar än dagen innan. Vi satt hemma i huset och väntade in pappa, Kajsa, Emil och Eve och när dom hade kommit begav vi oss ut på marknaden igen där vi var ett bra tag innan vi gick och köpte med oss mat hem. När vi hade ätit så gick vi till hembygdsområdet för att se Robin Stjernberg uppträda. Det var riktigt bra även om jag alltid blir irriterad på att dom som är så långa alltid ska pricka av att ställa sig framför mig. Lyckades filma min favoritlåt än om filmen blev väldigt skakig i och med att jag fick sträcka så mycket på armarna, men det är ju bättre än inget enligt mig. När klockan började närma sig runt 19.30 började vår resa hem mot Umeå och Sävar. Som vanligt är det väldigt skönt att komma hem hur roligt man än har haft det. En annan som var glad åt att se mig komma hem var Mirabelle, möttes i dörren både av prat och kurrande så även hon var nöjd.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0