Bloody Mary

Min kropp har börjat säga emot mig. Jag blir tokig! Mellan 2007 och februari 2012 åt jag ppillerna yasminelle, även kallade bara yasmine. Jag som är överviktig ska ju egentligen inte äta ppiller på grund av den förhöjda risken att få en blodpropp även om det inte ligger i släkten. Yasminelle hörde också till en riskgrupp som kunde ge blodproppar. I och med min pco så ville alltså min läkare fördubbla risken att jag skulle få en blodpropp. Ja, min läkare vill väl inte att jag ska få en blodpropp men ni förstår kanske hur jag menar. Från första början åt jag cerazette och en diabetes medicin som skulle vara bra för vikten, jag har alltså inte diabetes. Men sen träffade jag den här läkaren som sa att jag inte skulle äta minipiller eller diabetes medicinen, det var onaturligt för kroppen att inte få mens och så vidare. Så där hade vi fått lägga ut dyra pengar på en diabetes medicin som bara skulle vara luft för mig. Det här var alltså år 2007 och då fick jag byta till ppillrena yasminelle som sagt. Vad är då skillnaden mellan ppiller och minipiller? Ppiller innehåller det kvinnliga könshormonet östrogen, det gör inte minipiller. Februari 2012 var jaq på kvinnokliniken för ett återbesök då mitt recept hade gått i graven och då fick jag veta att mitt nyaste åderbrock som jag även har mest problem med är en ytlig blodpropp. Det har inte vidtagits några åtgärder ännu men jag ska som sagt prata med min läkare igen då mina problem inte verkar försvinna, de blir snarare fler.
 
Fick dock höra något positivt den dagen, tyvärr såg de bara min högra äggstock under ultraljudet men den såg fin ut. Var helt utan cystor på den då och det kändes jätttebra. Det är väl tack vare ppillret och inget annat, blev samtidigt sugen att vara utan ppiller ett tag för att sen göra ett ultraljud igen och se. Nu blev det ju inte så för samtidigt orkar jag inte med min ojämna mens som jag får utan piller. Fick börja med cerazette igen och de äter man till synes varje dag och därför uteblir mensen. Man kan få småblödningar dock men första omgången jag åt de så var jag helt utan och även nu har jag varit utan problem i just över ett år. Förra veckan märkte jag av att jag hade väldigt småblödningar, precis som det vore i början eller slutet på en period. Det blev bättre någon dag och sen var det tillbaka igen och idag är det precis som att jag har mens även om det inte är så mycket. Har tänkt ringa kvinnokliniken igen väldigt länge men som det mesta så skjuter man upp det på grund av kostnaden men nu är jag för trött. Små blödningar hit och dit är inget man vill ha för man mår inte bra av det på något vis. Har ju även fått tillbaka finnarna på ryggen och jag har ganska många. Jag har inte haft finnar på ryggen sen september 2007 då jag gjorde min första tatuering. Så som ni säkert kan förstå så är de inte välkomna nu heller. Jag vill helt enkelt veta om det här kan bero på mitt byte av piller och ifall man kan göra något åt det.
 
Helst av allt skulle jag vilja vara utan mina piller, det är en summa man ska lägga ut och det är något man ska komma ihåg varje dag och så vidare. För mig är dock inte mina piller ett preventivmedel först och främst utan det är en medicin för mig i och med min PCO. Vi är väldigt många som har just PCO, eller ja jag har väl snarare PCOS, det finns två varianter. Även om vi är många så är det många som inte vet vad det innebär och jag har fått höra många roliga kommentarer om tillståndet från folk som tror sig veta mycket. Ska försöka göra ett inlägg enbart om PCO och PCOS senare idag så får ni som vill veta lite mer ingående vad det är.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0