VFU - Att vara lärare

Idag har jag tillsammans med en medstuderande haft min första dag ute på fältet för första gången. Har blivit stationerad ute i Tavelsjö och visst har jag inte varit så glad över det då det tillkommer kostnader som jag nog kommer att få stå för själv. Men nu är det ju så det funkar, man hamnar där man hamnar och man får göra det bästa av det.
 
Blev att jag tog en väldigt tidigt buss i morse, eller ja, bara en halvtimme tidigare än planerat men tack vare den dubbla informationen jag har fått så kändes det bättre i och med att det var första dagen idag. Däremot så träffade vi på ett känt ansikte på skolan, förutom vi två på fritids så är det även tre praktikanter på förskolan och ena tjejen har jag pratat med i och med nollningen. Hon och en till hade tagit den bussen jag hade tänkt så nu är man helt säker på vilken hållplats jag ska gå till imorgon bitti då jag vet att fler kommer att stå och vänta. Väl på plats så har det blivit mycket handskakningar med personal och man har hejat på flera barn, när det kommer till namn är jag inte så duktig när det är så många. Känns väldigt roligt i alla fall att man kände sig välkommen på en gång och flera barn var nyfikna på varför vi var där, var vi gifta, bodde vi tillsammans och så vidare. Ja, barns fantasi är helt enkelt oslagbar men när man själv dummar sig då har man självklart fel, kan man ha tråkigt? Idag har vi hunnit med både gympa, kladdkakebak, pepparkaksbak, ritning, legobyggande och väldigt mycket skuttande, vilken energi barnen har! Blev även ganska snabbt kallad för fröken och det värmde i mitt hjärta, känns så underbart hur välkomnande barn egentligen är.
 
Förutom isbanan som ligger överallt i Tavelsjö, ja, i alla fall där jag ska vara och gå så är miljön så underbar. Skolan ligger mitt emot sjön, det är oslagbart! I morse var det självklart ganska mörkt ute men lite senare på dagen när det ljusnade och solen sprack fram litegrann så blev man varm inombords. Blir intressant att se hur morgon dagen går, på morgonen är vår handledare borta på nätverkande så någon annan får bre ut sina vingar kring oss på morgonen som vi ska börja i varsitt klassrum. Den här VFU perioden är bara en vecka och går ut på att observera så att vi får en inblick i verksamheten, samtidigt som det är lite jobbigt att komma ut såhär just för att, ja, det ändrar vad man är van vid så är det riktigt skönt att få en liten paus från universitetet. Den 5e december är vi tillbaka på campus och då drar en ny kurs som heter PSK igång, det står för pedagogiskt ledarskap, sociala relationer och konflikthantering. Det låter ganska intressant va?
 

Den här bilden har ingenting med inlägget att göra men visst blir man glad? Sprang på dessa bullar på Ica Berghem och jag kan inte sluta skratta för att jag blir så glad av bullarna.

Kommentarer
Postat av: Anonym

En inspirerande blogg som är värd att titta in. Från 130kg till 50kg utan operation. :) http://goingsmaller.blogg.se/

Svar: Inspirerande för att jag ska gå ner i vikt eller vad tänkte du? Följer redan Lindas blogg.
Erica KP

2013-11-28 @ 13:17:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0