Bims visit

Vad har då hänt under Britt-Maris visit här uppe? Ja, lite av allt möjligt faktiskt. Vet inte ens om det går att få ner allt som har hänt i ord men man kan ju alltid försöka.
 
I torsdags när Britt-Mari kom blev det även lite släktkalas, ja, vi kan kalla det för det. Vi fick besök av Emma, Iddi, Pelle, Stina, Anette, Jonas, Elias, Alicia och Clara och även av Aila, Tobias, Ailas två bröder och deras två vänner från Finland. Förstod inte så mycket av finskan där på kvällskvisten så jag log bara och höll med, kan som sagt bara några få enstaka ord, speciellt svordomar av någon anledning. Men i alla fall, dagen bestod av fika, fika och åter fika och gott var det. Jag har ju som sagt väldiga problem med att avstå fikat när jag är här uppe, när jag är hemma är det en annan sak men här är jag inte så ofta och här dukas det upp oftare också. Till middag gjorde vi kasslergratäng och den blev väldigt god, ja, väldigt rinnig men för de med ris gick det nog bra. Lite senare åkte vi hem till Johans kompis Jocke och hälsade på en stund.
 
I fredags gick jag och Britt-Mari ut på sightseeing i underbara Nattavaara, ja enligt en skylt heter det så. När vi kom tillbaka var hundarna borta och Johan var rolig och lurade i mig att de var borta, han hade bara hämtat de efter jobbet och åkt hem till sin kompis. Haha, jätterolig va? Dock misstänkte vi det från början, sen om karln tror på det vet jag faktiskt inte, tough! Om jag minns rätt for vi alla hem till Jocke senare och sen for vi alla tillbaka hit, med oss i bilen hade vi Jockes valp Arak, jisses så söt. Blev en sen kväll som innehöll sällskapsspel, finsk grillkorv, mycket prat och väldigt mycket skratt, vissa skrattade så att det kom tårar.
 
I lördags åkte vi hem till byn, Purnu alltså, Nattavaara är ju också en by men det är något speciellt med Purnu. Där började vi också med lite sightseeing i huset, på gården och i renhagen. Förutom det spelade vi även volleyboll, hoppade studsmatta och blev bjudna på supergod renskav och glass med olika tillbehör till efterrätt. Kan knappt tro att jag spelat både volleyboll och hoppat studsmatta. Har inte spelat sen högstadiet kanske och jag har aldrig hoppat studsmatta vad jag minns, har alltid känt mig för tung och stor även om jag vägt mycket mindre än nu. Jag kör ju som sagt på det här att våga mer, våga vara dig själv och våga njuta av livet. Ett tag efter maten åkte vi och badade också, det var ganska kul men samtidigt väldigt skönt när man väl hade blivit van. Var första gången som jag badade tillsammans med Johan och det var riktigt mysigt även fast jag fick en kallsup eller två. Passade även på att bli förevigad i bikini, är ju också en grej jag gör nu, vågar visa mig i sånt som annars känts för jobbigt. Liksom, varför ska inte jag få vara stolt över mig själv? Tillbaka på gården så hoppade jag och Britt-Mari in i bastun medan den fortfarande höll på att bli varm, ingen av oss två klarar den finska värmen så himla bra så 55 grader dög väldigt bra åt oss. Innan vi åkte hem for vi runt lite med transiten och vi stannade en stund vid Artuvaara vid utkiken där, där hörde vi några skällor och tog några bilder på utsikten och även på renarna som bara syns som prickar. Senare på kvällen kom Jocke förbi med hundarna och vi hade en liten hemmafest, blev lite öl, musik, skratt och prat, även denna kväll blev väldigt sen, tror vi kom i säng vid fyra snåret.
 
I söndags var vi ganska slitna, dock klev vi upp i ganska bra tid i alla fall, Johan lagade flygande Jakob med fläskfilé till lunch och det satt riktigt fint i magen. Därefter lite senare kom Hanna, Peter, Iddi, Pelle och Stina förbi och då försökte vi utmana barnen igen att äta upp allt fika då de inte gjorde det tidigare som bestämt, haha. När klockan var runt 18 for vi till Anette och Jonas ett tag där vi blev bjudna på fika och sen vid 20 snåret åkte vi in mot Gällivare då vi skulle storhandla. Först stod dock middag på agendan och vi hörde av oss till Sebban då han var ensam hemma ännu och frågade om han ville ha pizza. Vi köpte med pizza från Dylans och avnjöt den tillsammans innan han for iväg en sväng och vi for på Ica en vända innan vi åkte tillbaka hem till Emma och Sebban. Nu hade även Emma kommit hem då hon jobbat, var tråkigt att hon missade pizzan, det är som vår grej. Vi spelade Disney tp och jag vann den här gången, dock så tyckte Emma att mina enkla kort borde uppgraderas till det svårare men det håller jag inte med om alls. När vi sen skulle åka hem for vi upp på Dundret en sväng, älskar utsikten men blåsten som var älskade jag mindre, kändes som att man skulle blåsa bort.
 
Sen kom måndagen och Britt-Mari skulle åka hem. Vi tog det ganska lugnt på förmiddagen, vi åt lunch tillsammans med Johan innan han åkte till jobbet och sen slappade vi bara. Lite senare gick vi till Handlarn och sen till tågstationen, ja, station och station, det är en liten väntstuga där, men det finns i alla fall en skärm som visar tågtiderna så helt omodernt är det inte. När Britt-Mari hade kommit på tåget tog jag en promenad innan jag fortsatte hemåt där det blev lugna puckar. Dock så är måndagen lite speciell också, då var det tre år sedan jag och Johan träffades, tänk, tre år sedan han körde ner till Sävar för att träffa mig.
 
Ja, det var lite om vad vi har hittat på här uppe tillsammans, inte helt fel va? Samtidigt som det har hänt mycket har man ändå hunnit slappna av då man bara har varit ändå och njutit till tusen. Har det riktigt bra här uppe och jag trivs så mycket med min familj här uppe.
 
 
Utkiken, Artuvaara

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0