Midsommarhelgen

Blev en riktigt trevlig midsommarafton ute i Ivarsboda. Kom dit strax efter 13 och landade utanför stugan en stund innan det var dags att gå till firandet som låg på andra sidan bäcken. Det är väldigt annorlunda vid stugan nu motför när jag var liten men alla minnen och känslor består som sagt ändå. Den gamla lilla stugan har varit ett minne blott i några år nu och på den platsen står en stor stuga. På tomten stod även en ännu mindre stuga tidigare, i ena halvan fanns utedass och förråd och i andra halvan ett litet kökspentry och ett litet rum. Havet är på gångavstånd från stugan och miljön har varit lite lummig och dolt havet en del, nu är det väldigt öppet. Samtidigt är det mycket trevligare att se mer av havet men samtidigt saknar jag det dolda också. 
 
Vid firandet hoppade vi in i dansen, det är andra gången som jag dansar med barnen, sist var 2014 då även Johan var med. Efter dansen drogs tävlingslekar och lotteriförsäljning igång. Jag deltog bara i pilkastningen som gick dåligt och sedan även i lotteriet då lillebror som hade köpt lotter inte ides stå kvar då det tog väldigt lång tid. Först ropades vinnarna ut från lekarna och sedan började lotteriet. Tyvärr var det väldigt få vinster på bordet, det brukar vara att folk får lämna vinster men i år var det dåligt om det, vissa år har en dock fått höra att en inte kan lämna. Fanns runt tio vinster kanske, kändes då lite dumt att det såldes så pass mycket lotter samtidigt men ja, så blir det ibland. Firandet nådde sitt slut och vi gick tillbaka till stugan för att fika och umgås. Efter fikat blev det lite lagtävling som det sedan blev ett uppehåll i då det blev dags för middag, där det fanns grillat kött, potatisgratäng, bearnaisesås, salsa, grillad röding, potatis, romsås, grönsallad, baugetter, tunnbröd och så två olika thailändska rätter som min morbrors fru hade tillagat. Vi behövde alltså inte gå hungriga. Efter maten fortsatte lagtävlingen och festandet. Det fanns väldigt mycket alkohol som folk hade med sig men det blev en väldigt lugn fest och det kändes riktigt bra. Blev inga sura miner under kvällen utan bara många leenden och skratt. När det närmade sig midnatt bjöds vi på grillad korv med bröd också så jag åt säkert för hela helgen den dagen och kvällen, haha. Lite senare bar det av hemåt, valde att sova hemma i stan och som tur var hade inte min fina granne någon fest. Sov tyvärr dåligt i alla fall men slapp ju bli störd av hög musik och höga vrål. Under dagen skedde även en förlovning förresten, mamma och Håkan gick ut till havet och kom senare tillbaka förlovade. Perfekt ställe om jag får säga det själv, det är riktigt vackert och fridfullt ute vid havet, ja, och så har vi ju växt upp där ute, både jag och mamma. Nu fick mamma bjuda med Håkan till att skapa nya minnen där.  
 
Dagen efter på midsommardagen hämtade mamma upp mig och vi åkte hem till Sävar för att beställa pizza tillsammans med familjen KPP, Eve och Emil. Deras traditionella midsommardagspizza, själv är jag ju som sagt ofta borta på midsommar. Kvällen fortsatte med bus och skratt, lite senare när jag hade nattat Elmer och Emma Agnes såg vi på film tillsammans med Eve. Vi valde en film vi aldrig sett, den var halvkonstig men ändå bra. Ingen jag kommer se igen tror jag men ja, är roligt att se något annorlunda ibland. Hey Hey, It's Esther Blueburger hette filmen. Denna natt sov jag över i Sävar och idag har jag umgåtts med familjen KPP. Agnes har börjat lära sig att cykla själv, igår cyklade hon två varv runt gården alldeles själv, hon behövde bara hjälp att starta och stoppa. Idag sänkte Lars sadeln så nu har hon övat på att bromsa alldeles själv. En blir så varm och glad när en ser hur stolt hon är över sig själv. Just ja, förra veckan tappade hon även sin första tand! Jisses vad jag börjar känna mig gammal, haha. 
 
Haft en riktigt bra midsommarhelg med underbara människor, saknade bara Johan vid min sida för en perfekt helg. Det var ganska jobbigt att se par i fredags, saknade Johan extra mycket då och blev nästan ledsen. Men ja, kärleken ska väl göra lite ont också ibland sägs det. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0