Påsknovell

Ja, har som sagt åkt emellan Nattavaara och Purnu nu då jag har varit upp. I torsdags åkte Johan till Purnu, jag valde att stanna i Nattavaara, är ju van att han är borta på nätterna i och med renskogen och så vidare men nog kändes det konstigt att vara särbos med knappt tre mils avstånd istället för de 40+ milen som man är van, haha. Man kan ju tycka att vi borde vara tillsammans hela tiden när vi inte ses så ofta men ja, vårat liv kan inte riktigt se ut så i och med renskogen och det är något som jag har valt att gå in i. Brukar ju säga att även när vi bor ihop kommer vi att vara särbos många gånger då Johan jobbar skift och har renskogen också vid sidan om. Ibland kan jag undra vad fan jag ger mig in på, men ja, det kallas kärlek. Är inte orolig för att känna mig ensam eller oälskad, kommer ju samtidigt ha mitt att sköta också, så ser det ju ut, vi kommer att vara två personer med olika liv som ska sammanflätas till ett. 
 
Men ja, åter till min vistelse kanske, haha. I fredags blev jag upphämtad av Tina, vi åkte vidare till Nattavaaraby, hon för att jobba på påskstafetten och jag för att ja, komma ut och ha det trevligt medan Johan var i renskogen. Slutade med att jag hjälpte till på plats, stod för hamburgekassan ett tag, bar in och ut saker och så vidare. Var en riktigt trevlig förmiddag med en rejäl uppslutning. Var 19 lag som åkte skidor, en av de minsta fyller 2 år i juni, jisses så söt! Allting avslutades med lotteri och prisutdelning, själv fick jag med mig en vintspåse hem och påskägg till mig och Johan. Hann nästan bara komma hem innan Johan kom och vi åkte vidare direkt till Purnu, jag gjorde mig i ordning på en gång medan Johan skruvade skoter, senare kom han in och gjorde sig i ordning och vi åkte vidare till Palohournas, även kallat Pallo för att fira en kusin som fyllt 50. Vart en riktigt trevlig kväll fylld med mycket gott att äta och många att prata med, vi var runt 50 stycken i huset och ja, det kändes. Höll nästan på att svimma och spy av värmen så fick gå ut några gånger. Tillslut bar det av hem då klockan skulle ringa tidigt nästa morgon.
 
I lördags ringde klockan fem, jag var inte så nöjd och tog mig nog inte upp förens runt tjugo över kanske. Blev att äta frukost och packa för att sedan åka till renskogen, idag skulle vi mata renarna. Var en riktigt underbar dag att vara ute i, solen sken och fåglarna kvittrade. Fick även ett riktigt träningspass när jag matade renarna, stod och balanserade i fodersläden med hjälp av en spade mellan karen för att sedan skotta foder, för mig som inte är van detta var det tungt och tog lite längre tid. Som tur är Johan införstådd med det, tror faktiskt han bara blir glad över att jag är med och kämpar, han vet ju också hur mycket jag älskar att vara med i renskogen och hjälpa till i den mån jag orkar. När vi hade utfodrat renarna utfodrade vi oss själva för att sedan ta en skotertur, jag som var helt död i benen ramlade av en gång och det hade Johan nog riktigt roligt åt. Vet inte hur många gånger jag sjönk ner djupt i snön innan jag testade att krypa upp från diket för att bara sjunka ner igen, ja, jisses. Tillslut tog jag mig upp och vi åkte hem till Nattavaara för att ta igen oss. 
 
I söndags var det renskiljning på gång men jag valde att stanna hemma, var helt slut i kroppen och ja, det var ett bra val, karlarna var ute i över tolv timmar. På eftermiddagen blev jag upphämtad av svärmor och hemma i vita huset hjälpte jag till med att duka och plocka fram inför påskmiddagen vi var bjudna på. Blev en riktigt god påskmiddag och efterätt med gott sällskap, senare på kvällen kom karlarna hem och fick äta dem också. Jag och Johan åkte senare till Skolådan då vi båda var trötta, Johan var helt slut vilket jag kan förstå, var väldigt mycket renar. Vi somnade ganska fort båda två. 
 
I måndags fick vi ännu en vacker dag och medan vi väntade på att klockan skulle gå för att vi skulle få besök fick vi ett ryck och städade. Är alltid lika skönt att få bort hundhår och bråte, vilken skillnad det blev. Vi hade förvarnat besöket om att det var stökigt och sen var det inte stökigt längre, klassiker! Har myntat ett nytt uttryck under dessa dagar och det är renhudsdag, i måndags var det ännu en renhudsdag. Johan tog fram en renhud och skottade till ett bra ställe åt mig där jag kunde lägga mig och bara vara i solen. Lite senare gjorde han i ordning för lassokastning så vi övade några gånger med musik i bakgrunden, hade vi inte bott lika avskilt hade nog vissa trott att vi var tokiga, haha. Vi gick in igen och jag ställde mig för att diska, i samma veva som jag började diska fick vi även besök så det var tur då alla muggar var slut. Lite senare for vårat besök och ännu lite senare kom vårat planerade besök ut. Fick äntligen träffa lillan igen, hann ju träffa henne när hon var nyfödd sist jag var upp så har längtat. Johan hade gjort god mat, han hade kokat kött med grönsaker och så potti till det. Efter maten spelade vi Ticket to ride samtidigt som vi fikade gott. Klockan hann börja närma sig 22 innan besöket for hem och vi åkte vidare till Nattavaara. 
 
I tisdags, ja, en dag vi båda hade ont i magen av passade vi på att bara vara så mycket som möjligt. Jag klev upp och tog en dusch, senare åt vi frukost tillsammans och jag passade på att packa väskan innan vi gick till Handlarn för att ordna tågproviant till mig. Blev även att vi köpte hem så att vi kunde göra marängsviss och det blev nog våran lunch kan man säga, haha. Klockan sprang bara iväg och vi fick lov att värma upp maten snabbt innan tåget skulle gå, jisses vad jag hade en klump i magen hela tiden. Får alltid så ont i magen när jag ska åka hem, en klump blandad med ångest och stress. Tåget var i tid dock och ja, det är väl positivt men hann bara sätta mig på min plats så kom tårarna, tur att vagnen var praktiskt taget tom. Efter bytet i Boden blev det mycket trängre dock och det var riktigt skönt att komma hem än om ja, jag ville inte åka hem. Men så är det ju, hur jobbigt det än är att åka iväg så är det alltid skönt att komma fram och slippa vara på resande fot.
 
Ja, det var en lite novell om min påskhelg, skulle kunna skriva ännu mer om den men då skulle väl folk bli tokiga och se fyrkantigt, haha.

 

Kommentarer
Postat av: Emma

Åh, vilka härliga bilder! :)

Svar: Tack så mycket! Hade riktigt härliga dagar.
Erica KP

2016-03-30 @ 16:34:55
URL: http://punkten.nu
Postat av: Hanna

Du har säkert förstått vid det här laget hur vi är uppfostrade... "Renen först, övrigt sen" ;)

Svar: Haha ja! Så är det ibland ;)
Erica KP

2016-03-30 @ 19:15:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0