Lappland och andra sidan stan

Förra veckan kom Johan ner, oj så underbart! Vi hade inte setts sedan julhelgen så ni kan ju tänka er. Var så härligt att ha han i närheten. Vanligtvis brukar vi ta det ganska lugnt och hänga mycket i Sävar men den här gången var det annorlunda. Kvällen efter att Johan kom ner gick vi på bio tillsammans med Eve och såg Sameblod, den kändes som ett måste att se tillsammans med Johan. Filmen var väldigt bra än fast jag hade sett både början och slutet tidigare i en annan dokumentär, filmen var en utveckling av denna. Dock saknades det vissa delar för att filmen skulle kännas ännu bättre. Är väldigt glad över att filmen går på bio så att fler får vakna till liv och inse hur det har varit och fortfarande kan vara för samer. Ja, själva rasforskningen finns ju inte kvar men fördomar och hat gör det fortfarande. På fredagen blev det att umgås med familjen KPP, jag stannade kvar och Johan kom ut senare. När jag kom sa Agnes; Är det bara Erica? Jag vill att Johan ska komma, kommer inte Johan? Jisses vad jag tog illa upp, eller inte, haha. Förstår att barnen längtar efter Johan då han leker så himla mycket med dem, det snurras och lyfts hit och dit, något som denna tant inte klarar av i samma liga. 
 
Det bar av hem lite tidigare än vanligt då vi skulle iväg på lördag och jisses vad jag hade sett fram emot detta. På lördagen körde vi nämligen på Lycksele där vi skulle på bo hotell över natten. I flera år har Pistvakt uppträtt på Hotell Lappland och jag har alltid velat fara. Kändes perfekt att fara då jag har jobb nu och Johan var ledig. Vi pratar i Pistvakt termer väldigt ofta så det kändes som ett måste att fara. Kändes även väldigt roligt att få göra något annorlunda och extra speciellt tillsammans, vi har till exempel aldrig bott på hotell tillsammans. Vi började vår Lycksele visit med en promenad runt "stan", sen gjorde vi oss iordning inför kvällens middag och show. Enligt mig som inte är jättevan finare mat fick vi så kallad snobbmat, det var gott. Till förrätt var det en räk- och kräft ballotine, till varmrätt var det timjanstekt oxfilétournedous med cognacdoftande pepparsås, fylld tomat, bacon och purjolökspotatis. Det märktes att det var mycket folk och mycket stress för vi fick tillbehöret men fick vänta på köttet i kanske 20 minuter eller mer. Till efterrätt köpte vi till Lapplandscheesecake med hallonglaze, jisses, hade kunnat dricka den hallonsåsen, oj så god! En detalj jag reagerade på under middagen var en familj som kom ganska sent, pojken på kanske åtta år rullar in på en hoverboard. Alltså, hallå? Det var jättemycket folk, trångt mellan borden och fullt med personal som sprang runt. Hur tänkte föräldrarna där? Jag blev nästan arg. Utöver det var jag bara glad under middagen, vi blev även bra placerade, precis bredvid det stora golvet och scenen så vi kunde snabbt på en bra plats. Vi valde att gå fram ganska tidigt för att långa och ståtliga jag skulle se något, haha. Sen när showen började var jag som ett barn på julafton. oj vad jag njöt. I slutet fick jag även skaka hand med Sven E, stod näst längst fram så varför inte. Behövde inte tränga mig direkt heller utan sträckte bara fram armen lite extra. Blev inte så mycket sömn för mig denna natt, började bli förkyld under veckan och jag blev även skrämd två gånger. Först så är det ett gäng fulla killar som försöker få upp fel dörr, fick panik då jag hade börjat somna och någon timme senare välter Johan ut sin termos, jisses vad det small! Klarade dock av att köra hem till stan fastän jag kände mig som en blöt svamp, var nöjd över valet att inte dricka, hade ju säkerligen mått ännu sämre då. 
 
Även denna helg har det varit fullt upp, är helt slut nu och det har blivit tidiga nätter. I fredags umgicks jag med Bim ett tag, vi for på Coop och så vidare, vi passade även på att äta middag på plats, senare skjutsade jag hem henne och efter det var det soffan för mig. Bytte dock även i kattlådorna och skrubbade en resväska som Mirabelle tyckte skulle stinka kiss. Förhoppningsvis har doften försvunnit. Sen hon var sjuk är hon olika känslig mot sina lådor, vet inte riktigt varför och det skiljer sig ganska mycket åt. Fick då sova sju timmar i sträck fredag natt, det är ett bevis på hur slut jag verkligen var. Igår bar det av till andra sidan stan för att fira farmor som har fyllt 75 år nu under veckan. Först var det fika och senare var det även middag. Jisses, minns inte när jag var på ett stort kalas senast, snacka om att det stal mycket energi. Samtidigt gav det mycket energi, träffade människor som jag inte har träffat på ungefär tio år, det var riktigt roligt. De kände igen en bra fastän en har ändrat utseende rejält sedan dess. Idag körde jag hem till Sävar, hade tänkte åka ut dit igår efter kalaset mem var så slut så jag sköt upp det tills idag. Blev inte många knop gjorda men vi hade det trevligt ändå, jag vill ju helst bara sova på söndagar nu för tiden så, haha. Apropå farmors kalas, på jobbet har jag börjat lära mig att göra pompom bollar och pompom blommor av silkespapper. Gjorde en röd ros som fick smycka farmors paket, det blev för himla fint om jag får säga det själv.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0