Tjyvar och banditer

Förra fredagen stannade jag kvar i Sävar efter jobbet och jag kom hem runt halv två på natten. Väl inne i trapphuset reagerade jag på reklamhögen som låg på hyllan. Det är väldigt vanligt att folk dumpar sin reklam där men jag anser att en kan ju i alla fall organisera kaoset. Skit samma, la märke till en faktura och tänkte att den borde inte ligga där, så jag skulle kolla vem den hörde hemma hos för att kunna lägga den i rätt fack. Hejsan hoppsan, den var ju min! Lite trasig låg den där och vars resten var förstod jag inte. Såg sedan att det stack ut plast från facket ovanför mitt, där var en plastpåse, i mitt fack var en plastbit med lite text på och i ett tredje var en del av ordersedeln, min ordersedel. Kikade i alla fack i och med plastpåsen som stack ut. Någon hade helt sonika stulit ur mitt postfack, två påslakanset och därefter spritt ut bevis. Vet inte om det var bara för att vara jävlig, rolig eller om det var på grund av missledning, förbannad blev jag i alla fall, förbannad och kränkt. 
 
Jag bestämde mig för att skriva en snäll lapp med irriterad underton, denna satt jag upp dagen efter innan jag for till Sävar igen. La då märke till att ett litet plastfönster på mitt fack var borta, den plasten låg trasig på hyllan. Ännu en liten irriterande detalj. Drog mig iväg till bilen och funderade över hur länge lappen skulle få sitta kvar. Jag hade skrivit att personen kunde ju lämna tillbaka påslakanseten eller hämta fakturan som hen hade "glömt" att ta. När jag kom hem på natten var lappen konstig nog borta, eller ja, konstigt och konstigt. Gick direkt till mitt postfack för jag misstänkte att den skulle vara inknövlad där men icket sa nicket, däremot var det en lapp där. En lapp från en granne med misstankar om vars mina påslakan hade kunnat ta vägen. Tyckte först att det kändes fjantigt men jag gjorde en polisanmälan. Det är ju brottsligt att stjäla ur ett postfack och även att öppna någon annans post. Kändes som en liten skitgrej men samtidigt ska ju rätt vara rätt. Funderade över detta resten av helgen och sedan var det måndag och dags för jobb.
 
I måndags hade jag kvällsmöte så jag kom hem först vid 21, väl uppe i backen ser jag en polisbil och en civilare. På dörren ser jag en vit lapp, tänkte att kvartersvärden informerat om stölden ur mitt postfack ifall andra blivit drabbade men icket sa nicket, det hade varit inbrott i förråden! Mitt var orört som tur var, verkar löna sig att ha stökigt förråd, haha. Strax efteråt välde det ut flera poliser samtidigt som jag försöker få ut ett paket ur mitt postfack, kändes väldigt passande i och med att jag också berättade om stölden. Hade anmält tidigare under dagen till kvartersvärden att porten inte var låst som den skulle och ville därför dubbelkolla att det var fixat nu när det varit inbrott också. Låset fungerade inte och i samma veva kom det ut grannar ur förråden. Vi började prata och vi kollade mitt förråd och ena började prata om mina påslakan, på så sätt fick vi kolla på varandra. Hen hade hittat sina saker i en annan grannes lägenhet och hen hade även sett sängen och känt efter om påslakanen verkade nya. Fick förklarat hur de såg ut och jag visade en bild, ja, det var mina påslakan som hade bäddats i sängen hos den som hade massa stöldgods. Då blev jag ännu mer förbannad och grannarna med mig, fasiken vad fult gjort. Varken polisen eller securitas skulle komma tillbaka men sent under natten hade polisen kommit och en annan granne hade fått hämta saker. Jag var sent ute dock och kunde inte få mina påslakan, samtidigt menade även polisen att det var svårt att veta vem dessa tillhörde. Där står en två på natten och blir bara allmänt less och ja, även lite jobbigt bemött. Jag kanske verkade jobbig, det vet jag inte, kunde inte sova och blev orolig i kroppen. Allting känns som på film, det är så overkligt. Samtidigt så har jag bott här i nästan sex år utan att något liknande har hänt, det får jag vara glad för. Ja, verkar inte få tillbaka mina påslakan men jag har beställt nya och denna gång skickades de direkt till ett utlämningsställe. 
 
Något positivt i denna röra är att jag har träffat lite grannar. Det gör en aldrig annars och i onsdags när jag skulle tvätta träffade jag på en av dem i tvättstugan, vad då sammanträffande? Vi diskuterade om detta redan i måndags kväll, att det var ju trevligt att vara social med varandra men dumt att det blir så först när något negativt hänt. Men ja, skulle jag knacka på och presentera mig skulle jag väl få dörren i ansiktet, haha. Känns inte som att det är så vanligt och att det därför kan verka väldigt konstigt. Blir intressant att se om jag kommer att få någon uppdatering om allting.
 
Ska ta och slänga upp benen i soffan igen, hade öppning idag och ja, jag är ganska trött. Det tar litegrann på energin att kliva upp lite extra tidigt för att kunna lämna bilen för att senare promenera till skolan. That's life och apropå det, mitt vikariat går snart ut, fy! Tiden går så himla fort, snart behöver de mig inte längre och ja, det kommer bli tråkigt att sluta än fast jag visste redan från början att det skulle bli så. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0