Dagen innan

Tiden den bara springer iväg, imorgon är det redan julafton. Det känns nästan som att det var igår som jag började på universitetet och här sitter jag nu och har knappt en månad kvar på första terminen. Känns lite tråkigt att jag inte har haft den ork och tid som jag har velat för att kunna lägga ner mer tid här men så får det helt enkelt vara, det är ingen idé att haka upp sig på det alldeles för mycket.
 
Tyvärr så har det blivit så att Johan inte kommer ner och firar julafton med mig och min familj utan det blir att han ska jobba på grund av missförstånd på hans jobb. Jag fick veta det ett tag innan han kom ner sist vilket var den 9 december. Det kändes ärligt talat som att hjärtat slets ut och i några sekunder kändes allt meningslöst. Planerna var att han skulle komma ner och fira jul och efter det skulle vi åka upp tillsammans och fira nyår med hans familj. Just då kändes det som att ingenting skulle bli av och jag blev jätteledsen. Nu har vi dock köpt tågbiljetter till mig så jag åker upp nu på söndag, förhoppningsvis kommer resorna att gå smärtfritt men man vet ju som sagt aldrig med SJ tyvärr. Nu under "ledigheten" så har jag ett paper att skriva och planerna var att jag skulle komma igång idag vilket jag också gjort men alldeles för lite. För tillfället blir jag ganska låst vid frågeställningarna och jag vill gärna forma om de till något annat men det får jag ju inte. Däremot så vet jag att så fort jag kommer över spärren så kommer det lossna.
 
Sen sist har det hänt ganska mycket ändå, både i skolväg och privatväg om man kan kalla det så. DIS kursen är helt avklarad och nu har jag fått veta betyg på allting där så nu behöver jag bara tänka på PSK kursen som är i full gång. Studiemässigt så har det varit väldigt mycket litteratur att läsa och många självstudiedagar vilket har varit väldigt skönt. Privat så har jag ju operarat ut en visdomstand och det är väl först nu som det onda har släppt helt och hållet förutom att det är nu som mat gärna vill fastna i hålet. Själva operationen gick bra och den tog lite mer än två och en halv timmar. Eftersom den gjordes på en fredag tog jag det ganska lugnt över helgen, jag åkte hem till Sävar för att bara få vara och få lite energi av dem mina. Efter helgen kom som sagt Johan ner med alla hundar och det har varit ganska trångt. Alla fyra är mina favoriter men i min lägenhet är det inte så praktiskt så känns alltid både och med att ha alla på plats men det är ingenting jag skulle vilja vara utan samtidigt än fast det är jobbigt vissa stunder beroende på hur mycket jag har att läsa in och så. Under veckan som Johan var nere hann vi fira Agnes som fyllde 3 år och så var for jag, Johan, Britt-Mari, Emil, Emma, Lars, mamma och Kent på bio och såg fortsättningen på första Hobbitfilmen och den var riktigt bra. Sen kom slutet på veckan och det var dags för Johan och hundarna att åka hemåt vilket alltid är lika tråkigt, det blir så tomt.
 
Veckan därpå fortsatte i läsandets tecken i och med all litteratur som skulle läsas. På tisdag kvällen var vi dock några stycken ur klassen som for hem till en klasskompis på glöggfika och nej, jag drack inte glögg utan jag hade köpt med mig julmust. Det var riktigt trevligt än om vi inte blev så många tyvärr. Både onsdag och torsdag var självstudie dagar och jag fick klart praktiskt taget allting redan på onsdagen vilket var skönt då jag skulle ha en fullspäckad torsdag. I torsdags hade jag nämligen bokat en klipptid, nu var det dags för att klippa av håret. Kändes lite roligt då en klasskompis någon dag innan hade frågat om jag satt in löshår medan mitt svar var att jag bara hade släppt ut håret. Det visar ju på hur ofta jag har orkat fixa mitt långa hår eller hur? Men i alla fall, håret blev kort och jag är riktigt nöjd faktiskt. Därefter bar det hem en snabb sväng innan jag åkte ner på stan igen för att möta upp Emma och Lars. Vi gick vidare till Allstar där vi åt middag, tyvärr var det inte lika bra som det brukar men det var gott och trevligt i alla fall. När vi hade ätit, betalat och så vidare så gick vi vidare mot Idun där vi skulle på konsert med Håkan Hellström. När Lars pratade om det här för några månader så blev jag lite förvånad då jag inte lyssnat på Håkan på länge eller hört någon annan prata om honom hemma. Däremot så tyckte jag det kunde vara kul i alla fall då vi lyssnat mycket på han förut, sagt och gjort vi köpte biljetter och ingen av oss ångrar det. Jisses vilken fart och vilken stämning! Blev en ganska sen kväll och därefter en tidig morgon då vi hade vårt sista seminarium inför julen.
 
Nu har ännu en helg hunnit springa iväg, jisses vad tiden springer. I fredags satt jag bara hemma själv och myste men innan dess hade jag sprungit på stan och ordnat de sista julklapparna, var helt slut när jag kom hem vid 15 tiden efter två timmar på stan. Kvällen bestod sen av lite gotta och ett evigt springande till tvättstugan. I lördags blev jag hämtade av pappa och vi åkte hem till Sävar för att göra i ordning köttbullarna inför julafton och jisses vad goda köttbullarna blev! Den här gången testade pappa att ha i grädde istället för mjölk och vatten och vilken skillnad det blev. Smeten blev väldigt fast och det gick jättebra att rulla vilket vi också gjorde i ungefär en timmes tid. Efter det gjorde pappa grillkorv och pommes frites till middag innan det var dags att gå över till Emma och Lars ett tag. Det var tänkt att vi skulle ta med julklapparna men i och med regnet beslöt vi att skjuta upp det till söndagen istället. När vi var på väg höll jag på att halka på trottoaren, det var en isbana med vatten på vilket inte syntes då det var så mörkt. Blev riktigt rädd men hann återfå balansen så det gick ju bra. När vi kom fram blev barnen jätteglada, dem gick runt i blöjor och lekte med ficklampor, vilken lycka det var. Agnes blev även extra glad och ville visa att hon hade målat och det slutade med att vi skulle sitta och rita tillsammans i hennes målarböcker. Lite senare gick pappa hem och han ringde därefter för att påminna mig om att INTE gå på trottoaren, han hade glömt bort det och tyvärr halkade han och slog sig rejält i armbågen vilket slutade med att han inte kunde använda armen så mycket. Som tur var blev det inte värre än så, hade varit jobbigt med en tur till sjukhuset just nu innan jul. Igår så fick vi tillslut över julklapparna och jag hann umgås med barnen en liten stund innan det bar av ut till bussen. Hade gärna stannat kvar men lilla Mirabelle blir ju så mamma tokig så vill inte lämna henne allt för länge, min lilla vän som gör så mycket bara genom att möta mig i dörren. Var först orolig för förseningar med bussen i och med halkan och så vidare men båda bussturerna gick bra. När vi närmade oss Tomterna såg vi dock en liten lastbil som hade åkt av vägen, hujja.
 
Ja, det var väl lite av vad som har hänt sen sist. Borde ta ett ryck och försöka lusläsa lite till i böckerna för att hitta det jag söker men just nu känns det lite lönlöst. Idag kommer även mamma ut för att sova över, det ska bli riktigt kul. Vi gjorde så i fjol då båda skulle sitta själv kvällen innan julafton. Hon kom hit och vi spelade bingolotto tillsammans och morgonen därpå åkte vi hem till Sävar och åt tomtegröt hemma hos henne. Blir likadant i år förutom att vi även tar med oss Eve och hennes karl då dem också bor här i stan. Har fortfarande inte riktigt bestämt mig för vad jag ska ha på mig då mina planer gick i stöpet. Jag har alltid köpt mina tjockare strumpbyxor på Lindex och i nuläget måste jag ha den största storleken, det har dock aldrig varit något problem förens nu. Varit ett sämre utbud den senaste tiden och jag var dit och frågade igen hur det låg till. Som det verkar tar dem in mycket mindre av stora storlekar och många sorter har slutats göra upp till den storleken. Jag blir så besviken, varför gör dem så? Ja, att vara överviktig är inte bra men nog fan borde man kunna få klä sig som man vill och brukar ändå. Jag blir inte mer peppad att gå ner i vikt bara för att jag ska kunna ha vissa plagg utan jag tycker att det är min rätt som människa att kunna ha ett urval. Det är ju så det ser ut, många är större så varför inte göra plagg åt oss också? Jag vill ju faktiskt kunna ha fina kläder samtidigt som jag bråkar med vikten. Ja, nu blev det lite snurrigt men min tankegång kanske förstås ändå. Spelar inte så stor roll vad jag har på mig imorgon egentligen, jag får ju vara med min familj och där uppskattas jag än om jag skulle bära säckväv.
 
Nej, dags att sätta fart kanske?
 
 

Kommentarer
Postat av: Lisa

Åh, jag hatar den där känslan när man är helt inställd på nånting och så blir det inte så och där och då tror man att allting har skitit sig. Men skönt ändå att du kommer iväg nu på söndag. Då kommer det kännas så himla bra när du kommer fram och får träffa honom äntligen! Och jag håller tummarna att SJ inte krånglar ;)

Svar: Ja, det är verkligen en jobbig känsla. Mm, jag längtar så mycket! Ursäkta mitt språk men jävlar om SJ strular allt för mycket! :P
Erica KP

2013-12-26 @ 21:59:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0