Run Forrest run

Som ni kanske vet har jag planer på att börja jogga? Ja, i början blir det självklart väldigt lugnt, det är onödigt att skada sig själv bara för att man vill känna sig duktig. Jag tycker att man är duktig bara man tar steget till ett bättre liv, eller har jag fel? Kommer att börja med intervall träning vilket faktiskt också är det bästa man kan göra. Har läst runt lite och hittade tipset att är man nybörjare ska man jogga i två minuter och gå i tre minuter, när det har gått tio minuter ska man vända och fortsätta i tio minuter till. Allt som allt så ska man köra ett pass på 20 minuter helst två gånger i veckan. När man sen börjar bli van kan man öka successivt. Tycker helt klart att det låter som en bra mall att utgå ifrån. Det roliga i det hela är också att jag inte blir ensam, har fått med mig Britt-Mari på det hela då vi båda vill röra på oss mer aktivt än bara promenader även om det inte är något fel på bara promenader. Vi vill helt enkelt orka mer och tillslut kommer vi ju att nå det målet. Vi har även börjat funderat på om vi ska anmäla oss till Blodomloppet som går av stapeln den 28 maj, finns en sträcka på fem km och en på tio km. Båda sträckorna finns med och utan tidtagning så vi funderar på att ta den längsta sträckan och så blanda promenad med jogging. Man får som sagt vara med vare sig man promenerar, joggar eller springer. Jag vet att vi klarar av sträckan promenadmässigt men vi ska som sagt satsa på att jogga också. Vi har även tänkt höra med Sara om hon är sugen på att följa med oss. Jag är väldigt peppad på att komma igång och det är även Britt-Mari så det ska bli kul när båda vi har våra utstyrslar klara. Jag borde ha min klar till veckan i och med att min kofta äntligen är påväg! Igår beställde jag även ett sportarmband till telefonen så att jag ska kunna ha med mig den och en nyckel på ett så lätt sätt som möjligt. Skulle aldrig klara av att börja jogga om jag ska oroa mig för att tappa mobilen eller nyckeln, eller vars jag överhuvudtaget skulle stoppa sakerna. Det här med jogging är väldigt nytt för mig så det ska bli intressant och se hur det kommer att gå. Jag kommer att låta allt ta sin tid, då jag är så pass överviktig som jag är och inte alltid har dom bästa knäna så kan jag inte göra annat. Man vinner ingenting på att pressa sig för hårt, jag får lyssna på kroppen och pressa när jag känner att det går. Jag har som sagt köpt nya träningskläder för det här och det kan man behöva för att peppa sig själv. Att man känner sig fin gör ju allting bättre, dock så har jag gått mycket efter att känna mig bekväm och det ska vara praktiska kläder.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0