Study study study

I slutet på februari skickade jag ett mail till min studievägledare angående universitetet. När det hade gått en vecka utan ett svar blev jag fundersam eftersom hon annars har varit jättesnabb på att svara så jag bestämde mig för att åka ner på stan och gå till Viva för att höra efter varför jag inte fått något svar. For dit idag på deras drop in tur och ville boka ett möte med henne och hej vilket flyt, han jag pratade med kom tillbaka med henne och det visade sig att hon hade fått en lucka så vi kunde gå och prata på en gång! Jag är verkligen nöjd med min studievägledare, hon är jättetrevlig och jag får alltid svar på mina frågor. Ansökningsdatumet till universitetet är den 15 mars vilket inte är så långt bort så därför ville jag få reda på hur man går tillväga när man söker. Jag visste redan att jag skulle registrera mig på antagning.se och det gjorde jag redan i fjol eftersom jag trodde att min utbildning fanns nu till våren men ack så fel vi hade. På ens användare på antagning.se så ska ens meriter finnas, det vill säga mina betyg och därför funderade jag på om jag behövde be henne skicka betygen dit. Nu visade det sig att hon gjorde det för en vecka sen och de har godkänt min fil som okej så därför borde mina meriter uppdateras inom en snar framtid, hon trodde inte att det borde ta så lång tid.
 
Förutom ansökningen så pratade vi även om vilket snittbetyg jag har, fick hjälp med att räkna ut mitt snittbetyg plus att räkna ihop om jag hade något meritpoäng. Vi kollade även upp det lägsta snittbetyget som togs in 2011 och 2012. Jag har ju som sagt bestämt mig för att söka grundlärare mot fritidshem och förskollärare, känns bättre att söka två utbildningar även om det är den första jag verkligen vill gå.
 
Fritidshem
HT 11 11.80 poäng
HT 12 13.67 poäng
 
Förskola
HT2011 11.47 poäng
HT2012 11.40 poäng
 
Som ni ser så har fritidshem skjutit i höjden på ett år så man kan bara hålla tummarna nu att det inte skjuter iväg lika mycket i år. Jag har ungefär 13.77 i snittbetyg så jag har ändå en chans att komma in på båda utbildningarna så länge det inte sticker iväg igen. Varför bara ungefär 13.77? I och med de nya betygen som är A, B och C och så vidare istället för G, VG och MVG så blev det osäkert hur man räknar ut ett B. I gamla betygsättningen kan man säga att ett B är VG+. Eftersom min studievägledare var osäker så räknade hon det som ett VG men hon sa även att jag borde få lite mer just för att det är mittemellan VG och MVG så vi kunde inte veta precis vad mítt snitt ligger på. Jag är väldigt stolt över mitt slutbetyg men samtidigt hatar jag alla mina G som täcker upp hela mitt betyg från gymnasiet. Jag måste se förbi det för ärligt talat så gjorde jag mitt bästa. Jag mådde jättedåligt i gymnasiet i och med huvudvärken och mitt liv stod nästan stilla. Jag orkade knappt med skolan egentligen men ville så gärna gå de teoretiska ämnena i allafall. Jag vet att jag hade haft bättre om jag inte hade fått problem med huvudvärk. Vissa dagar föraktar jag min huvudvärk just för att den har förstört så mycket och andra dagar accepterar jag den. Jag hade kunnat skita i skolan men jag gjorde inte det, jag försökte så gott det gick fastän jag oftast var jättedålig. Vilorummet på skolan blev mitt hak kan man nog säga, det var väldigt ofta som jag behövde ligga där en timme bara för att orka gå till bussen som skulle ta mig hem.
 
Den 15 mars klockan 13.00 vet ni då en som är redo och det är jag!
 
 
Jag bar min mössa från gymnasiet med stolthet 2012, fem år efter gymnasiet hade jag äntligen fått mitt slutbetyg. Kommer att känna mig ännu mer stolt när jag får komma in på universitetet och utbilda mig. Wish me luck! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0