Mors dag och marknad på det

Idag har det varit marknad på schemat, varje mors dag så är det alltid marknad i Sävar så det är en tradition att gå på marknaden för att hitta något krafs till mamma. Ja, med krafs menar jag små prydnader och dylikt, nu vet jag dock att hon har börjat plocka bort lite vilket jag förstår, flera år av morsdagar betyder ju nästan tonvis av krafs. Det får bli något annat till henne en annan gång helt enkelt. Apropå det så har jag glömt att skriva att pappa fyllde år i torsdags, även därför stannade jag kvar i Sävar för att kunna säga grattis där och då. Däremot så blev han också presentlös. Jag och Johan har pratat om att ordna ner lite torkat renkött till han så får se om vi kan ordna det nu i sommar eller om det blir mot hösten.
 
I alla fall, jag tog bussen hem till Sävar och var framme vid tolv tiden, när jag kom hem till mamma behövde jag bara vänta några minuter så var våra varma mackor klara, mors dag och jag blir bortskämd, det klingar väl bra? Lite senare begav vi oss ut på marknaden, även om det var soligt så blåste det isvindar men jag har lyckats få bra med färg idag också ändå, i och med tunikan jag hade idag så ser min rygg lite rolig ut speciellt då höger sida fick mer färg än vänster av någon anledning. På marknaden var det jättemycket folk och jag kände nästan hur det vände i magen, vet inte varför men tycker det är lite jobbigt med mycket folk ibland. Vi mötte resterande av familjen och tillslut var alla samlade. Däremot så delade vi upp oss men eftersom marknaden är så pass liten stötte vi på varandra mer än en gång. Brukar sällan köpa något på Sävar marknad då utbudet sinar från år till år, men i år inhandlade jag en snusnäsduk och en åtdragare av ett stånd vars säljare i grund och botten kom från Gällivare. Nu bodde dom i Sundsvall och han verkade ha hemlängtan och funderade på att lämna kvar frun och åka uppåt igen, haha. Nu fick jag ju en snusnäsduk och egengjord åtdragare av Johan i julklapp men det är bara bra att ha mer än en snusnäsduk och så är det extra roligt att ha någon fler åtdragare att varva med. För det mesta gick vi runt men en liten stund satt vi ner vid scenen då pappa hade vunnit på ankracet kvällen före i Sävar ån. Först vann han ett av dom fem loppen och vann då en dansbiljett och sen blev han även 2a i finalen, grattis till vinsten pappa! Lite senare kände vi att vi kunde marknaden och vi drog oss hemåt, Lars for hem till sin mamma och vi andra barn hem till vår där vi blev bjudna på middag och fika. Återigen, morsdag och hon bjuder på allt, vilken mamma va? Grattis på mors dag kära mamma, det finns ingen som du.
 
När det började närma sig kvällen fick jag och Eve skjuts hem till stan av pappa och Kajsa och det satt väldigt fint vill jag lova. Jag har börjat må så dåligt kroppsligt och mest mot kvällen. Får lätt ont, är kokhet i ansiktet och känner bara hur kroppen tappat orken. Efter en dusch känner jag mig lite piggare och resterande av kvällen blir lugn. Blir inte så sent ikväll då jag ska på synundersökning imorgon inför körkortstillståndet, ja, jag ska börja övningsköra igen. Av någon anledning blir jag alltid nervös då man ska kolla synen och liknande, riktigt varför vet jag inte men det kommer nog att gå bra. Började när jag var 16 men i och med huvudvärken så fanns varken orken eller motivationen, ja var ju när jag var 16 som mina problem började och jag var jättedålig. Var praktiskt taget liggande i sex månader, klev bara upp och gjorde det jag måste sen la jag mig igen. Förutom det ska jag och Britt-Mari ordna några ärenden på stan och även på Ersboda så det blir full rulle imorgon. Inte nog med det, på tisdag ska hon, jag och Sara gå Blodomloppet! Nu var det ju tänkt att alla skulle jogga mer eller mindre men mina knän sa ju som sagt upp sig men istället för att jogga så kommer jag att promenera för en god sak. Ska även använda appen Gå för hjärtat så kommer att skänka pengar till forskning för kvinnohjärtan samtidigt. Kan det bli bättre?
 
 

Kommentarer
Postat av: Lisa

Åh, vad kul att du ska börja övningsköra igen! Jag fick mitt körkort förra året. Trodde seriöst aldrig jag skulle ta något körkort. Intresset fanns liksom aldrig och så är det väldigt dyrt så jag trodde aldrig jag skulle ha råd. Men en dag tänkte jag bara att nu fixar jag det. Sagt och gjort! Ser fram emot att höra hur det går för dig.

Svar: Jag hade intresset men tappade det i och med huvudvärken sen så har ju pengarna aldrig funnits heller. Vore bra med ett körkort så jag kan köra upp till Johan någon gång och så att han kan få ta tåget för ovanlighetens skull och så vidare. Får se hur det går men ska börja med att lära mig köra nu i alla fall :) Ska betala in alla summor så att jag får godkännande att börja köra. Vet inte om jag hinner något innan jag åker i väg och sommarjobbar men det ordnar sig. Blir kanske så att jag kan få övningsköra med Johans mamma också, det vore bra.
Erica KP

2013-05-27 @ 11:22:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0