Semester

Nu har det varit tyst i några dagar igen, den här gången beror det inte på att orken inte har infunnit sig utan att vi har varit på semester några dagar i Finland, har äntligen fått fara utomlands! Tanken var att vi skulle åka i söndags vi lånade en bil och tog oss iväg strax efter åtta på kvällen, efter ett tag märkte vi tog att turbon verkade ha lagt av så det bar av hemåt igen. När måndagen kom fick Johan sova ut då han hade jobbat eftermiddag, efter det började vi att putsa lite på våran transit, stödlagrena skulle bytas. Det slutade med att en svåger kom förbi och hjälpte oss och tillslut kom vi oss iväg mot Finland. Först åkte vi till Purnu och lämnade hundarna, min kollega Tina hade fått hem Mirabelle på söndagen redan. Nu var ju även tanken att jag skulle övningsköra, nervöst! Övningskörde från Purnu till Hakkas där vi tankade och sen vidare till Haparanda, rullade in över gränsen och sen bytte vi förare, nu var klockan runt två på natten finsk tid, har jag för mig.

Blev några stopp under morgonen och även en tupplur. Vi började våran semester med att möta upp en del av Johans familj vid en badplats, där tog vi årets första dopp, var ganska kallt men var underbart att få bada. Tror vi kom fram till stugan vid 14 tiden och jisses vilken stuga. Högt i tak, fem sovrum, bastu, stort allrum och fina inredningsdetaljer. Tyvärr var inte hela familjen med men vi blev i alla fall elva av arton stycken. Resten av dagen tog vi det ganska lugnt, både jag och Jossi var ganska slutkörda efter att ha kört 80 mil. Mot kvällen tog vi en promenad i området med Emma och Sebban, kameran fick följa med då det var så fina vyer.

På onsdagen åkte vi alla till Soujoki och tog en promenad, fick se den gamla stugan som de har brukat bott i och andra minnen från deras semestrar i Finland. Var en riktigt fin dag för en promenad, när vi kom hem blev det lite gråare. Bar senare av till en nationalpark där vi besökte ett högt utsiktstorn, en helig sjö, ett fält med stenar sen istiden och så en väldigt stor sten, var riktigt roligt att åka runt till de olika ställena. Senare bar det av in till Isojoki där vi var in på lite affärer och så åt vi på Sibylla innan vi åkte tillbaka till stugan. På kvällen var vi några stycken som gick till den vedeldade bastun och där varvade vi bastu med badtunna och oj så underbart det var! Tillslut började jag känna att det var dags att gå och duscha då det dagen efter skulle bära av till nöjesparken Powerpark som låg ungefär 18 mil bort.

På torsdagen klev vi upp ganska tidigt då vi skulle ta oss iväg mot Powerpark vid nio tiden. Vi tappra själar som åkte iväg var jag, Jossi, Tobbi, Emma och Sebban. Bröderna retades självklart i baksätet vilket inte var så roligt för mig som var tvungen att dela, gav självklart igen ibland. Det var väldigt häftigt när vi kom fram, man gick över en bro för att komma till nöjesfältet och medan man gick där fick man en bra överblick. Jag brukar inte åka "farliga" karuseller men kunde ju inte vara mesig denna gång, vi började med en som hette Kobran och oj vad jag skrek. Efter den tog vi en liten fika paus för att sedan åka vidare. Vet inte riktigt vad jag gav mig in på men åkte flera olika karuseller, vissa fick mig att vilja dö på plats, skrika att jag ville av, skrika mamma och få magen att vända sig. Ogillar man höjder ska man inte åka fritt fall eller de höga slänggungorna, usch vad det var högt upp och ja, i gungorna satt man knappt fast, tur jag delade med Jossi och kunde känna han nära mig i alla fall. Är imponerad över att jag kunde åka dessa men är även imponerad över deras nyaste attraktion Junker, jisses vilken bana, hujja, var i denna jag skrek efter mamma, efteråt började jag toksskratta av adrenalinkicken och jag tappade både tal och gång. När vi var nöjda med karusellerna köpte vi popcorn innan det var dags att börja rulla hemåt till stugan.

På fredagen var det dags för två familjer i stugan att åka hem. Innan det var vi några som åkte in till Isojoki för att shoppa litegrann. Vi gick både på loppis och affärer, vi kom hem med två Isojoki tshirts, Mumin kaffeburk, Komposti burk, presenter till Agnes och Elmer och lite smått och gott. Senare när de två familjerna hade åkt hem for vi vidare till en morbror till Jossi, där blev vi bjudna på fika och senare åkte vi till den gamla stugan där vi fick överta svärmors arvegods från sin mor, en gungstol, vi som alltid har velat ha en gungstol får ta med en gammal raritet från Finland, oj så uppskattad den är. Vi fick även en tidig julklapp, en vedkorg flätad i plast, himla häftig, jag fick välja färg och tog då en som är grön och vit, riktigt häftigt återbruk. När vi kom hem till stugan var det bastudags, jag satt dock kvar framför filmen då jag redan var så trött. Senare bar det av till sängs då hemresan nalkades dagen efter.

På lördagen var det packning och städande som stod på agendan. Vid 14 tiden började jag och Jossi att åka då vi blev ivägskickade då vi skulle ordna med luft i ett däck. Vi passade på att handla makkara (finsk korv) och något åt Tina och Axel som tagit hand om våra vilddjur. Hemresan gick bra även den även om vi körde lite fel mot för vad vi hade tänkt. Jag började köra i Kalix men lite senare tog Johan över då det kom mycket djur och jag var lite för trött och ovan för det. Råkade nog ge en hare ett epilepsianfall tror jag, skulle blända av men lyckades blända av, blända på, blända av, blända på, ja, tillslut stannade vi för vi trodde att den haren skulle ha strukit med. Dock verkar de klara sig bättre i och med att bilen är så hög, de hinner rulla undan. Vi kom hem vi två på natten och jag mitt fån började packa upp, haha, lite senare tog vi oss i säng och senare när vi hade vaknat för dagen hämtade vi hem våra djur.

Har säkert missat väldigt mycket, men har under semester även självklart hunnit träffa en del av släkten på svärmors sida och ja, det har varit full rulle nästan hela tiden. Haft en underbar semester och vi hade gärna stannat några dagar till men så är det när man jobbar. Både jag och Jossi jobbade mycket veckan innan, jag till lördagen och han till söndagen, sen lite bilproblem på det också, som tur var tog vi oss i väg i alla fall, var rädd att vi skulle stanna hemma då det jävlades lite för mycket, haha. Att vara i stugan i Finland är något av ett smultronställe för de i familjen, det har självklart blivit detsamma för mig men det roligaste är att området runt stugan på vissa ställen påminde mig om Ivarsboda, mitt barndomsställe till stuga och ett annat ställe där vi körde påminde mig om Nydalasjön som finns nära där jag bor hemma i Umeå, det måste väl betyda något?

Bjuder på några av bilderna, kameran gick väldigt varm, första bilden, där jag ser ut som en överglad unge togs vid sex tiden på morgonen i Finland då vi tog en bensträckare. Om jag var taggad på semester? Ja, det var min första riktiga semester nu på äldre dar och även min första tillsammans med Johan.