Skiljning

Idag bar det av på renskiljning, jag som inte brukar ha krafterna att vara i renskogen så länge var där mellan 9-14.30. Denna gång visade jag framfötterna och tog ansvaret som grindvakt. Öppnade och stängde när folk gick iväg med sina renar. Här gällde det att ha ögonen i nacken då många renar vet vad som gäller då dörren är öppen så många försökte smita. Har blivit trampad på, halvt stångad och nästan nertrampad men vilken känsla! Att vara grindvakt är visst antigen något för nybörjare eller för gamlingar så förhoppningsvis räknas jag som nybörjare. Älskar att vara i renskogen och bara vara men känns mycket bättre att få göra någon nytta och visa att man kan något annat än att bara fota och stå. Innan skiljningen drog igång följde jag Johan i hasorna då han ordnade ett "kontor", lärde mig hur han använde spiken de gånger han inte spikade. Spikade även själv en spik och var förste hammarbärare.I somras satt jag halsband på kalvar som skulle märkas, väldigt simpelt men riktigt underbart. Än om det är en liten grej så underlättar man ju för någon annan. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0