Pladder

Nu börjar det lugna ner sig lite, dock drar en ny kurs igång på måndag så då ökar väl farten igen, men vad gör det? På måndag börjar jag termin fyra vilket betyder att jag har gått klart halva min utbildning!
 
Vad har hänt sen senast? Ja, jag firade nyår i Purnu som sagt och efter det umgicks jag med Johan och de i hans närhet så mycket som möjligt. Oftast var vi bara vi i huset, det blev mycket filmtittande och gottegris ätande, men vet ni vad? Det var underbart! Inte lika underbart när vågen visade tre kilo plus när jag kom hem men so what?
 
Kom hem till Umeå förra onsdagen, kom hem ganska sent då jag tog ett relativt nyinsatt nattåg, kom hem två timmar senare så var hemma vid midnatt men slapp göra ett byte i Boden, det är guld värt när man har en stor resväska, datorväska och kattväska. Väl hemma åt jag upp det sista i polly påsen för att dagen efter köra igång med kosten igen till 100 %. Ja, misskötte mig ju inte varje dag med godis, chips och fika när jag var norröver men tillräckligt mycket för att vågen skulle tycka lite illa om mig. I början på ett nytt år läser man ofta hos många olika människor att de ska ha en sockerfri månad, det gick ju lite dåligt för mig att hoppa på något sådant i och med att jag åkte hem först den 7e vilket betyder att jag även åt godis då. Februari blir bra då tänkte jag, men ärligt talat så ska jag försöka att inte fuska något nu heller, ja, fuska känns inte som rätt ordval fortfarande men blir lättast att kalla det så. Har idag varit utan socker i en vecka, i alla fall utan medvetet socker, håller inte stenkoll på om det är socker i maten när jag har ätit ute till exempel. Äter även sådant med sötningsmedel som till exempel smaksatt kvarg och så dricker jag fortfarande pepsi max. Är fortfarande beroende av pepsi max men jag ser inte stort problem i det ärligt talat. För mig fungerar den lite som medicin och måste jag välja mellan rosa moln tabletter och pepsi max så ja, valet är enkelt. Är även svårt att ta bort allting som man varit van vid. Men i alla fall, åter till sockerfri månad, tänkte som sagt köra fullt ut i februari så gott det går men har lovat mig själv att få äta semlor. Skulle kunna baka lchf semlor men vet inte om orken infinner sig och köper jag vanliga semlor så finns mina favoriter i Sävar vilket gör att jag inte kan tappa greppet och över äta.
 
Ja, mina tankar handlar mycket kring mat och så vidare nu men vill verkligen gå ner mina slukhålskilon för att kunna fortsätta gå ner i vikt. Har fortfarande inget riktigt mål men vill gå ner så mycket som jag kan, tror att min kropp säger till när den är nöjd faktiskt. Tänker so what om de tre kilona som jag har gått upp men har samtidigt mått väldigt dåligt. Haft en 120 kilos Erica känsla, känt mig väldigt svullen och stor. Har även haft jättedålig matlust vilket inte förbättrar något. Igår gjorde jag ordentlig mat för första gången på en vecka, det känns bra. Utöver dessa tankar har det även varit mycket rapporttankar, under jul och nyår hade jag som sagt en rapport att skriva. Skrev klart den helt dagen innan nyårsafton och igår hade jag opponering tillsammans med några klasskamrater och en lärare. Fick några små tips om hur jag kan finputsa den vilket jag praktiskt taget gjorde igår kväll men ska kolla den lite till för att vara säker. Igår fick jag även chansen att träffa en talpedagog/logoped via universitetet. Först har vi haft två föreläsningar om rösten och sen kunde vi välja om vi ville göra en röstlaboration. Fick läsa upp några ord för att se om alla ljud fanns med, till exempel sch-ljudet, efter det fick jag säga två meningar för att se hur luften var i näsan, fick även säga A-I flera gånger samtidigt som jag varvade med att klämma åt näsan. Därefter läste jag upp ett stycke text som spelades in och efter det läste jag upp stycket igen men nu med brus i hörlurar. Fick veta att min vanliga röst låg runt 210-220 hrtz vilket är vanligt för kvinnor, däremot kom jag upp i 250 hrtz när jag hade bruset i öronen. Summan av kardemumman, min röst var bra, jag måste bara tänka på att inte gå upp i tonläge när jag höjer den, dock kommer jag ju inte ha bruset direkt i örat då så kommer nog gå fint. Apropå fint, vi har tillgång till dessa talpedagoger/logopeder gratis nu under resten av vår utbildning, bra va? Lite tråkigt för de som inte går lärarprogrammet bara då vi är de enda som har möjligheten.
 
Idag har jag haft skrivdag, har även det imorgon, känns väldigt bra att vi får två dagar på oss att finputsa rapporten och även skriva klart den om man behöver det. Började min dag med en sovmorgon, satt därefter och finputsade lite på rapporten innan jag tog en promenad, ville passa på att komma ut i dagsljuset och ångrar verkligen att jag inte hade systemkameran med mig. Var ett riktigt winter wonderland, åh, jag dånar! Efter promenaden hade jag tänkt äta lunch med prinskorven hade inte tinat så det blev en till check på rapporten, därefter blev det dags att göra äggröra och prinskorv. Ett tag efter lunchen tog jag tag i diskberget och efter det har det varit ganska lugnt, har blandat med att kolla rapporten med att plocka litegrann här hemma och prata i telefon. Tillslut var det middagsdags, värmde upp kycklinggryta från igår och sen ja, har tvätt nu ikväll så där läggs mest fokus, haha.
 
Morgondagen var planerad med ett stadsbesök men nu blev det lite ändringar så får se hur jag gör. Blir ett stadsbesök på kvällen dock och istället för dagens besök blir det på lördagen. Vet bara inte hur förmiddagen ska se ut än, men, det är morgondagens bekymmer!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0