Ris a la malta/risifrutti

Kallar denna rätt för både ris a la malta och risifrutti då det är upp till var och en vad de är sugen på. Har länge tänkt testa detta recept men det blev först när jag skulle på bio som det blev gjort. Var perfekt att ha med sig i en liten turkisk yoghurt burk och en till liten burk till den enkla sylten.
 
3 dl grädde
2 dl keso
Vaniljpulver (valfri mängd)
Sötning (valfri mängd, jag hade sukrin)
 
Så här gjorde jag;
 
Vispade grädden tillsammans med vaniljpulver och sötning. Vispade den ganska hårt i och med att den snabbt blir lös när man blandar i något, i det här receptet keso. När jag var nöjd med grädden rörde jag ner keson. Sylten gjorde jag genom att värma på hallon och sötning i en kastrull, mosade hallonen med en sked. Testade även ha i gelatin men det är först nu senare som den har stelnat, därför är det hallongelé på bilden och inte hallonsylt.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0