Hatet mot samerna

Ikväll klockan 21 tycker jag att alla som kan slår på kanal 4 och tittar på Kalla Fakta, ikväll handlar det om hatet mot samerna och detta är något som MÅSTE uppmärksammas, det är väldigt viktigt. 
 
Ja, nu är jag inte insatt till 100 % i livet som same i och med att jag inte har vuxit upp med det, jag är inte 100 % same än om jag har en del i blodet. Min fästman har dock vuxit upp med det och därigenom har jag fått se en helt ny värld, en underbar värld som hur underbar den än är innehåller mycket skuggor. Att vara förlovad med någon som har vuxit upp i renskogen har öppnat mina ögon ännu mer, det har även gjort att jag kan följa vad som händer bättre genom till exempel Facebook och så vidare. 
 
Min ex pojkvän kunde snacka skit om samer fastän han visste att jag har det i blodet och är stolt över det. Det var de klassiska fördomarna om att samer får massa pengar för sina renar om någon kör på dem, att samerna får massa bidrag och ja, samer får så jävla mycket av allting och deras jävla renar står på vägen. Ursäkta mitt språk men sådant här har jag fått höra väldigt mycket om. Minns speciellt en sak han var sur över, några samer skulle få bidrag till att bygga en renbro över vägen, det var ju förfärligt. Nyss ville han och andra dock inte ha renarna på vägen? Dock har jag inte hört något mer om denna bro så vart denna fakta hittades vet jag inte. Jag blir bara så ledsen. Det är så himla lätt att prata vitt och brett om någonting som man inte vet någonting om, man bara tror sig veta. 
 
Jag vet att det spills mycket blod, svett och tårar i renskogen. Vissa jobbar med det på heltid och vissa på heltid vid högsäsonger. De sliter och gör det bästa för sina djur, renarna. Dessa renar är den största inkomstkällan men markerna krymper och krymper fastän det kallas för Sapmi land. Renar jagas med skoter och plågas till döds. Människor överfaller renar och kör över de med skoter. Som om detta inte vore hemskt nog, människor filmar och fotar detta. Ja, nu är det ju bra på det sättet att bevis finns men hur kan man göra så? Vart är det roligt att pressa en skoterskida över en levandes ren hals? Renar tjuvjagas och slaktas i skogen, ägarna kan hitta en av sina renar dödade med det finaste köttet borta. Samerna kan nästan bara stå bredvid och inte göra någonting, myndigheterna hjälper knappt till. Därför är det viktigt att detta hat lyfts fram, det krävs en förändring! 
 
Vart kommer detta hat ifrån? Finns det någon botten? 
 
Samerna hör till våran urbefolkning och är en minoritetsgrupp. Vad står det för egentligen? Är det inte dessa grupper vi ska bevara och försvara? Detta hat och förtryck har pågått allt för länge, det gör ont att läsa den gamla historian om hur samer blivit tvångsförflyttade, de har inte fått använda sitt språk och sin jojk och så vidare. När ska vi börja bevara och försvara? 
 

Kommentarer
Postat av: Dixi Wonderland

Jag kommer helt klart titta ikväll om jag inte råkar glömma bort det. Det blir ju ofta stora förändringar efter avsnitten i Kalla Fakta så jag hoppas verkligen att det blir förändringar till de positiva för samerna.

Svar: Härligt! Ja, jag hoppas verkligen det också. Ska bli intressant att se hur allting läggs upp.
Erica KP

2015-10-13 @ 16:50:07
URL: http://dixiwonderland.com/
Postat av: Anonym

Jag missade programmet, tyvärr. Men det räcker att jag läste det du skrev. Jag är ca 1/4 same men har aldrig satt mig in i det här ämnet och har inte direkt nån samisk identitet eller vad man nu ska kalla det. Jättebra att du tar upp det här så att fler kan få upp ögonen. Jag visste faktiskt inte att det var så här illa! :-( Kram //Lisa

Svar: Det går att kolla på tv4 play. Är mer illa än vad ens dokumentären visar. Det är verkligen viktigt att ta upp det än om det säkert sticker i mångas ögon att jag som inte är en fullblodig same som har vuxit upp med det i min närhet, men nu har jag det i min närhet. Handlar om Gällivare trakten t ex i dokumentären, är dit jag ska flytta. Stor kram!
Erica KP

2015-10-14 @ 21:18:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0