Sàpmi nationalday

Idag är det ingen vanlig dag för det är samernas nationaldag, hurra hurra hurra! 
 
I och med att den infaller på en lördag igår uppmärksammade jag den igår på fritids med mina elever. Med stor hjälp av min klasskamrat då min kropp och mitt sinne sa ifrån igår blev aktiviteten lyckad. Fick även bra med hjälp av mina kollegor, ja, kallar de kollegor. Igår bakade vi gahkku, samisk glödkaka. Vi gjorde i ordning degen och bullarna och senare innan mellanmålet fick eleverna baka ut sitt egna bröd som sedan Robert stekte på en stekhäll som jag hade lånat från matsalen. Under bakningen spelades Sofia Jannok och inne under mellanmålet spelades Jon Henrik Fjällgren samtifigt som ett bildspel med renar rullade på. I början var det ganska lugnt med bakningen, kunde dela ut mjöl, bulle och tallrik i lugn takt men det blev allt mer populärt och tillslut ville alla baka samtidigt. Åt själv två bröd, kan ju inte hoppa över att äta samiskt bröd inte. 
 
Idag firar jag nationaldagen genom att lyssna på Sofia Jannoks nya starka låt This is my land, in och lyssna på spotify! Tror det är många glada miner idag i och med det som hände tidigare i veckan. Har endast följt detta, har inte skrivit om det men den 3 februari vann Girjas sameby mot staten. Detta är riktigt stort och kan förhoppnings vis bli något bra för alla samer. Vi kommer aldrig att försvinna. 
 
http://nsd.se/nyheter/gallivare/gladjen-stor-i-andra-samebyar-9841099.aspx
 
http://www.svt.se/kultur/sofia-jannok-om-historiska-domen
 
Här kan ni läsa och lyssna för att få en bättre bild. 
 
 
<3 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0