This week...

Snart går praktikperioden mot sitt slut, ja, ska man vara exakt heter det ju VFU men det är lättare att både säga och skriva praktik då alla inte är insatt i ordet VFU, verksamhetsförlagd utbildning är inget jag orkar säga allt för många gånger. På tisdag är sista dagen och efter det startar nya äventyr, känns väldigt spännande samtidigt som det känns väldigt nervöst, nu startar sluttampen. 
 
Mitt universitetsbesök gick super, kan inte önska mig ett bättre besök tror jag. Fick små tips om vad man kan tänka på i framtiden när man håller i en lektion. Nu är det ju lite svårt att veta hur man bäst startar innan alla elever har kommit från omklädningsrummet, speciellt då min klass inte var så stor, hade elva elever. Startade med en uppvärmning och indelning i form av hela havet stormar. Skillnaden här var att när musiken stannade ropade jag ut en siffra och ville då ha det antal elever i en rockring, tog samtidigt bort en rockring tills jag hade kvar fem stycken till huvudaktiviteten. Blev en ganska smidig indelning än om jag fick dela upp lite, allt beror ju på hur många som är med. Till uppvärmningen kördes Survivor - Eye of the tiger. Min huvudaktivitet var två varianter av Gammelgäddan. Första varianten spelades Havet är djupt från Lilla sjöjungfrun, tagaren var Ursula och resterande var krabbor, guppys, sjöhästar och ålar. Andra varianten spelades Slå dig fri från Frost, här var tagaren Frosten och resterande var olika löv som skulle hålla sig undan, björklöv, lönnlöv, asplöv och eklöv. Under denna variant fick eleverna olika rörelser de skulle göra under tiden som de sprang ut på banan. De hade riktigt roligt och det hade jag också. Istället för trepartssamtal hade jag ett fyrpartssamtal då idrottsläraren också var med. 
 
Resten av veckan har flutit på, i tisdags kom Johan ner och jag passar på att njuta varje sekund. Min handledare är borta igen och det gör situationen lite specielll. Ibland har även klassläraren varit borta så då är det två vikarier och så jag som student. Samtidigt som det känns lite väl bökigt är det en erfarenhet inför mitt kommande yrkesliv för det är ju så här det kan se ut. Igår hade jag skapande i form av alla hjärtans dag kort och det gick bara bra. Tog med mig en pop up mekanism från bildlektionen med klassen, vi gjorde en "fjäder" så att ett hjärta stod ut i kortet. Detta testade två från förskoleklassen och ena var väldigt negativ i början men jag visade, berättade och påbörjade sen bad jag hen att testa och oj vilken glädje såg när eleven insåg att hen kunde. Var så underbart att få se! Blir väldigt glad men många gånger är jag med om situtioner som jag känner mig osäker på hur jag ska hantera. Tycker inte om när elever ljuger om vad jag har sagt och gjort till exempel. Sen är det lite extra svårt när de ska kommentera min kroppstorlek ibland. En bad om hjälp i klassrummet och frågade sen högt; Varför har du slime i armarna? Hen fortsatte skaka på min arm och ha sig och andra elever började lägga sig i. Igår blev jag även kallad värdelös på ett väldigt otrevligt sätt, eleven sa sedan till andra att mig skulle man inte fråga. Det löste sig dock snabbt med en diskussion med eleverna och de som umgicks med denna så det kändes bra. 
 
Har varit mycket tankar den här veckan. Mår lite bättre nu när Johan är här som tur är. Tidigare i veckan var en av mina bästa vänner tvungen att bestämma sig för att ta bort sin älskade katt och det gör fortfarande ont i mig. Kan bara tänka mig hur det känns för henne och jag tänker på henne varje dag. Var ju nära att förlora Mirabelle i somras så vet verkligen vilka tankar som kan flyga fram och tillbaka. Känns skönt att Johan är här nu då som sagt, för denna katt, Zeke har verkligen påverkat mig starkt. Vissa djurvänner lämnar märken för livet och Zeke är en av dem. 
 
 
På alla hjärtans dag i fjol var vi båda gräsänkor så jag och Jenny hade en mysig dejt tillsammans. Zeke höll mig sällskap när jag lärde mig bokvikning <3 

Kommentarer
Postat av: Jenny

vad fint skrivet erica <3 jag har sån tur som har dig som vän.
Zeke.. han & mirabelle skulle ju ha en dejt i framtiden.. hur gör vi nu? :'(

Svar: Och jag har tur som har dig <3 Ja, är i dessa stunder man lär sig att man inte borde skjuta upp saker. Vi kanske lyckas få hon och Buster komma överens litegrann <3
Erica KP

2016-02-13 @ 14:14:22
URL: http://jennyhellstrom.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0