LCHF pizza

Valde att testa Lesscarbs pizza botten för första gången, av detta recept fick jag ut fyra stora bitar. Tror man får testa sig fram med form och mängd, det blir mer smet än deg och kan därför vara lite klurigt första gången att få ut den som man vill. 
 
Botten; 
 
2,5 dl pofiber
2,5 dl vatten
1 tsk salt
2 msk rapsolja
100 g äggvita (motsvarar vitan från 3 normalstora ägg)
1 tsk bakpulver
 
Gör så här;
 
Blanda samman alla ingredienser, låt svälla några minuter. Det kommer att vara en osammanhängande röra, inte som en deg, men det är helt i sin ordning.
 
Tryck ut till önskad form, (min man brukar använda en slickepott och jag brukar använda en fuktig handflata)
 
Grädda i 170 g varmluft (20 grader till med vanlig ugn) i ca 9-12 minuter. Se så kanterna är lite krispiga. Min kompis brukar alltid vända botten och köra några minuter extra på andra sidan också, då blir den ännu lite krispigare. Bra tips från bra kompis! <3
 
Lägg på önskad fyllning,lägg tillbaka i ugnen tills osten smält.
 
Både recept och beskrivning är tagen från Lesscarbs sida, genom att klicka på bilden kommer ni direkt till receptet. När det kommer till fyllning valde jag att göra den vi brukar ha på våran hemmapizza. Köttfärs med lök, krossade tomater och kryddor. Strödde sedan på champinjoner och massvis med ost. Vid sidan om valde jag att ha ekologisk babyspenat och aioli. Vill även tipsa er om att titta runt på Fannys sida, hon är väldigt duktig och har tonvis med spännande recept. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0