Sápmi

Det blev en jättebra vecka med samiskt tema, den hade gärna fått innehålla lite mer men på det stora hela är vi alla jättenöjda. Tyvärr blev det inget gahkkú bak då vädret inte tillät det men det kommer att bli av när det passar. Det var jag som tog upp att ha samiskt tema och tillsammans med mina kollegor delade vi på ansvaret denna vecka vilket kändes jätteroligt. 
 
I måndags blev jag överröst med frågor, funderingar, glada miner från både barn och vuxna. Många barn ville även känna på mina kläder och accessoarer. De roligaste frågorna under dagen var;
 
- Är du en sam?
- Är du en påskkärring?
- Erica, är det du? Jag trodde att det var Guldlock
- Vilka är Samuel? Hur gammal är han? (jag sa samer)
- Är du jultomten? Tomten har ju renar
- Är du en tomtevätting? De har såna skor
 
Ja, ni ser ju, frågorna var väldigt blandade och samtidigt som det var humoristiskt var det också tråkigt att barnen inte kände till samer så mycket. Min dag började med att jag pratade lite allmänt om varför jag var uppklädd i en klass, vi pratade även om renar och den samiska flaggan. Det blev en trevlig start på dagen samtidigt som det väckte känslor i mig själv att jag måste lära mig ännu mer för att kunna lära ut mer. Var inte förberedd då detta blev spontant, vill kunna berätta mycket även om det är spontant eller inte. Uppe på Torpet pratade vi mycket om den samiska nationaldagen och samer tillsammans med barnen under samlingen, även där blev det mycket frågor. Vi pratade mycket om flaggan och färgernas betydelse men jag tog även upp lite om det historiska, om att samer inte fick ha sin tro, att de inte fick jojka och att det ansågs annorlunda att vara same. Senare under mellis lyssnade vi på Sofia Jannok, jag tog med mina skivor med henne och Jon Henrik Fjällgren till mellisstunderna under veckan. Inledde min aktivitet lasso kastning och än om intresset var ganska svalt så är det ändå många barn som har provat, det var många som ville prova kasta precis innan de skulle gå hem, tror de tyckte det var extra roligt när föräldrarna kunde se också. 
 
Under tisdagens samling pratade vi fortfarande om samernas nationaldag och flaggan men även mina kläder då alla inte hade hunnit prata med mig om det under gårddagen. Denna samling diskuterade vi mycket om renar och hur det kan fungera i renskogen. Barnen tycker att det är så himla roligt och häftigt att jag har tre egna renar och det blev många frågor om dem. Vad heter renarna, kan jag träffa renarna och så vidare. Eftermiddagen fortsatte med lasso kastning och besvikelsen var stor när jag sa att vi var tvungen att plocka ihop. 
 
Veckan fortsatte med samisk musik, flaggan målades, alla hjärtans dag pyssel, skapande med tryck och ja lite av varje. Vi hade en väldigt innehållsrik vecka och ja, det har varit en himla bra vecka. 
 
Helgen har jag mestadels spenderat hemma i Sävar, har kört fram och tillbaka då det är skönt att få sova hemma i sin egen säng, vakna när en vill och ja, bara slappa för att sedan fara iväg. Är även väldigt skönt att köra på natten, möter väldigt få bilar och det är sällan någon annan kör in till stan, haha. Idag har jag dock varit hemma hela dagen, har inte gjort så mycket mer än att vila, duschat och rengjort kattlådorna. Jag är lite problematisk, får ångest om jag inte vilar upp mig och jag får ångest om jag inte gör något heller. Det är en himla fin balansgång det där, idag har det dock gått relativt bra för en gångs skull. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0