Hagamannen - Umeås monster

Har nyss sett det första avsnittet i dramadokumentären om Hagamannen. Mannen som gäckade Umeås polis under så lång tid. Under åtta års tid våldförde han sig på åtta kvinnor och blev inte bara misstänkt för våldtäkt utan även försök till mord. Under åtta års tid var våran stad i skräck, under åtta års tid ville folk veta varför. Jag tror aldrig vi kommer få veta varför en sån idyllisk familje far kunde bli ett sånt monster. Hagamannen är en av Sveriges mest kända våldtäktsmän, han blev huvudpersonen i en av de största brottsutredningarna i Sverige. Varför kan det gå så fel? Han har ett perfekt familje och jobbliv, varför förstörde han det? Varför sökte han inte hjälp? Finns många frågor man kan komma på, men svaren är tyvärr få. Jag minns när det sista överfallet vid Tegs bron skedde, jag minns hur många som blev rädda. Jag minns hur irriterad jag blev när jag inte fick gå till hållplatsen själv. Jag ville inte vara rädd, jag var arg! Jag blir så arg på människor som tycker att dom har rätt till att förstöra andras liv. Jag blir så arg över att dom inte tänker på konsekvenserna. Jag minns hur väl det är att vara rädd. Rädd för sin egen skugga, rädd för en rörelse i mörkret. Rädd för att någon kommer bakifrån. Jag minns så väl den gången jag fick panik, hur rädda mina kompisar blev för mig. Jag trodde verkligen att jag blev förföljd. Mina kompisar tog in mig på ena kompisens rum, även där kände jag mig otrygg bara pga ett lakan som hängde på tork. Jag trodde verkligen att någon var bakom lakanet, efter det har jag inte viljat bli rädd igen.

Jag lider än idag med hagamannens familj. Jag förstår att sambon krävde en tillbaka dragning av dokumentären. Har inte hans familj lidit nog? Tänker någon på hans barn? Deras liv kommer alltid vara något av det dom inte fick. Vad säger att det här inte kommer förfölja dom resten av deras liv?

Jag hoppas verkligen att du skäms Niklas, du har förstört så många liv. Jag hoppas att det kommer följa dig resten av ditt liv. Jag hoppas att din familj kan bli hel igen, för deras skull.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0