EMG?!

Den 2 oktober har jag fått tid för EMG och nej det är inte en popgrupp som EMD utan jag ska på en elektromyografi undersökning. Syftet med undersökningen är att undersöka mina muskler och nerver. Orsaken till det är att jag haft problem med armarna sen fjol sommar och det börjar bara bli värre. I början hade jag bara problem att bära tyngder, nu har jag även domningsproblem. Mina händer börjar bli värre också, har svårt att hålla fast t.ex en skål med en hand. Är väldigt lätt att handen fastnar i grepp då jag burit något. Blir som sagt bara värre och värre och jag hoppas på att denna undersökning visar något. Jag har hellre ett fel som kräver en operation än att jag går runt och har ont. För att få hjälp i dagens vård måste man helst ha ett fel som visas svart på vitt.

Undersökningen inleds vanligen med en mätning av nervledshastigheter. Elektroder fästs på huden för att fånga upp svaga elektriska signaler från muskler och nerver. Nerverna stimuleras med strömstötar som kan upplevas lite obehagliga. Efter det kommer jag undersökas av en läkare som sticker en tunn nålelektrod i en eller flera muskler.

Elektroder är jag van vid då jag testat på en tens maskin, men tunn nålelektrod nerstucken i en muskel? Det låter lite obehagligt enligt mig. Jag tror dock allt att kommer gå bara fin fint. Jag vill så gärna få bort problemet i mina armar, smärtan är näst intill outhärdlig. Har nyligt fyllt 21 år men känner mig som en gammal tant som är påväg ner i graven. Wish me luck!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0