Jikes

Jag hade som tanke att bli bättre på att uppdatera min blogg nu då jag ändå är arbetslös men vi ser ju hur det gick. Ärligt talat så är jag lika trött som när jag inte var så pigg tidigare i vinter. Nu beror det ju självklart på att jag inte har så mycket att göra, då blir man lätt slö. Har i allafall börjat försöka promenera igen, varje dag vore ju självklart bra men försöker börja med varannan dag. Givetvis börjar jag få skavsår av vinterskorna igen och det sätter ju självklart lite käppar i hjulet. Har nyss varit ute en sväng och började fundera lite på om man skulle kunna tejpa inne i skon för att den värsta biten inte ska kännas. Skulle det fungera måntro?
 
Apropå jobbsökandet så går det väl lika dåligt som jag förväntade mig. Allt för många jobb kräver erfarenhet, utbildning eller körkort. När det gäller erfarenhet kan jag tycka att vi utan borde få en chans för annars får vi ju aldrig någon erfarenhet. Däremot så finns det kanske inte tid till att lära ut allt från grunden. Just nu så söker jag ett jobb varje dag förutom på lördagar och söndagar då för tillfället. Måste väl säkert söka då också men fick inget bra svar på sociala om hur mycket jobb som krävs för att man ska vara aktiv. Ska träffa min handläggare på sociala för första gången på måndag så får höra vad hon säger. Ska även träffa min handläggare på AF för första gången på måndag. Förhoppningsvis blir jag smartare angående min ekonomi och mitt jobbsökande.
 
Nu kanske vissa anser att man inte ska skriva ut att man söker försörjningsstöd men vad är det att skämmas för egentligen? Har haft det tidigare pågrund av sjukskrivning och eftersom jag bara har varit sjukskriven och studerande så har jag ingen rätt till Akassa. Jag har fått väldigt mycket skit för att jag gick på soc och rätt och slätt snodde pengar från skattebetalarna och från de som behövde hjälpen. Det den här åsnan inte förstod var ju att jag var en av de som behövde hjälpen. När jag var liten var inte min dröm att gå på soc det första jag gjorde som åsnan verkade tro. När jag hade förklarat min situation om och om igen och förklarat vilka åtgärder som höll på att göras förändrades attityden på en gång. Jag hade ingen skyldighet att försvara mig själv och förklara men jag blev så arg, inte bara för min skull men för alla andras som också får skit. Jag blev till exempel jämförd med en som gått på soc i över tio år just för att han inte ville jobba. Vad har det med mig att göra? Allt jag ville var att må bra och kunna tjäna mina egna pengar. Åsnor och rötägg finns ju tyvärr överallt, det gäller bara att man skiter i de för vem vet bäst om inte jag? Det kommer alltid att finnas människor som tror sig veta bättre och därför lägger sig i andras liv för då mår de bättre själv. Åt pärskvittje med de säger jag.
 

Kommentarer
Postat av: Sandra

Väldigt bra skrivet! Håller med dig till fullo, är själv tvungen att gå till soc varje månad pga sjukskrivning och hade inte arbetat tillräckligt mycket för att få pengar från något annat ställe. Klart man inte ska skämmas, man kan ju inte hjälpa det, det är inte direkt att man vill leva på soc.

Som sagt, bra skrivet!

Svar: Tack så mycket! Är så less på människor som tror sig vara bättre än andra, enligt mig så är de helt enkelt sämre.
Gnussan

2013-01-26 @ 00:10:21
URL: http://www.aslundsandra.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0